יום שבת , 27 אפריל 2024

אי שם – פסטיבל ירון לבית אורנה פורת

מלך סיאם. צלם: כפיר בולוטין

מלך סיאם. צלם: כפיר בולוטין

אי שם בארץ לעולם לא מצויות כל כוסות הקפה האבודות שאי פעם הכנתם אך מעולם לא לגמתם מהן. נמצאים כל זוגות הגרביים המיותמים הממתינים לבנות זוגם, אלה שנמצאות כאן, בפלנטה שלנו, במגירות התחתונים והגרביים. אי שם נמצאים כל הבגדים עם האטיקטים שקניתם לילדים אך הם מעולם לא לבשו. שם נמצאות חצאי הפיתות, אלה שהילדים כבר לא יאכלו כי שבעו לאחר זלילת החצי הראשון. אי שם בארץ לעולם לא נמצאים הקילומטרים האבודים מהריצות הארוכות אליהן יצאתם אך טרם השלמתם את המכסה. נמצאים אנשים שתכננתם להתקשר אליהם, לדבר או לכתוב אך משהו שהסיט את תשומת ליבכם בדיוק בדקה הקריטית גרם לכך שהטלפון מעולם לא הורם והמייל מעולם לא נכתב.

בארץ לעולם לא שלי, נמצאת עבודת תזה באלגוריתמים, בתורת הגרפים (חן, זה בשבילך!). נמצאת הסימפוניה הבלתי גמורה לצ׳לו שלעולם לא אסיים, פשוט כי מעולם לא התחלתי. נמצאת קפיצת הבנג׳י אליה נרשמתי בגיל 20 אי שם בצפון הארץ אך ירדתי כלעומת שבאתי בלי צורך בחבלים או בקפיצת ראש לתוך הלא נודע. כולנו מכירים את "ארץ לעולם לא" הפרטית שלנו, אז למה אני מספרת לכם על זה? כי יש כמה דברים שאנחנו חייבים לשים עליהם דגש כדי לגרום להם לקרות, אחרת הם עלולים להתמסמס תחת רשימת המטלות האין סופית שלנו ותאמינו לי, לא היינו רוצים שזה יקרה.

אי שם במקום אליו איש לעולם לא הלך וממנו מעולם אף אחד לא שב, נמצאים רגשי האשם והחרטות על מה שכבר לא נעשה. שם, בין ערימות הגרביים המיותמות, חצאי הפיתות העבושות, מסתתרות תחושות שהרגשנו ולעולם כבר יותר לא נרגיש. אלא אם נלך להצגה טובה שתחזיר לנו את כל מכלול התחושות האבודות. בשבוע החולף, דגמנו 3 הצגות ילדים לבית תיאטרון אורנה פורת, במסגרת פסטיבל ירון (על שמו של הצנחן ירון ירושלמי שנפל במלחמת ההתשה, על גדת תעלת סואץ והוא בן 19 בלבד). במלאת 10 שנים לפסטיבל ירון, עלו הצגות חדשות לצד הצגות מוכרות וידועות, הזדרזנו לחזור ולספר כדי שתלכו, תהנו ותחוו גם אתם:

אפקט הפרפר. צלם: יוסי צבקר

אפקט הפרפר. צלם: יוסי צבקר

"אפקט הפרפר"

זכינו להיות נוכחים בחזרה הגנרלית. הצגה מעולה המותאמת לילדים בכיתות ג' – ח'. היא מספרת את סיפורו של יהלי, תלמיד בכיתת המדעים, שלוקח ברצינות משימה של מורה מחליף – לתת דוגמא מחיי היום יום ל"אפקט הפרפר". הוא חוזר עם רעיון שבמרכזו עשיית מעשה טוב אחד קטן יכולה לפתוח שרשרת של מעשים טובים ובכך להפוך את העולם שלנו למקום שטוב לחיות בו, כשהכל נגיש ובתחום שליטתנו והשפעתנו. חבריו לכיתה צוחקים על הרעיון ומבטלים אותו בהנף יד. דווקא כשנראה שהכל משתבש והולך נגדו, המצב הכלכלי בבית מתדרדר והכל נראה אבוד, מגיע הסוף הטוב והמפתיע. צחקנו, בכינו, התרגשנו ויצאנו עם הרבה תובנות על אפקט הפרפר ועל החיים בכלל. ההצגה תעלה ברפטואר הקרוב של התאטרון לשנת 2016-2015. יש למה לחכות!

מלך סיאם. צלם ערן

מלך סיאם. צלם: ערן סביר

מלך סיאם

הצגת ילדים מרגשת המבוססת על הקלאסיקה הידועה של מרגרט לנגדון, "אנה ומלך סיאם" ומתאימה לילדים בני 5-11. העלילה האוטוביוגרפית מתארת את סיפור חייה של אנה ליאונאוֹוֶנְס, ששירתה כאומנת לילדיו של מלך סיאם, מונגקוט, בתחילת 1860: אנה, מורה לאנגליה, מוזמנת על ידי המלך להגיע לארמונו וללמד את ילדיו. אנה ובנה לואיס מגיעים לסיאם ואז הם מבינים שהפער בין התרבויות, המנהגים והמוסכמות הינו גדול בהרבה ממה שחשבו בתחילה. אט אט הם מבחינים באנשים עצמם ומבינים שאנשים הם אנשים, הרבה לפני המנהגים, השפה והתרבות ולואיס וילדי המלך מתחילים להתחבר ולפתח ידידות מופלאה. גיא, בן ה- 5.5 שלי, לא הפסיק לדבר על ההצגה הרבה אחרי שהסתיימה וציין בהתלהבות שזו ההצגה הטובה ביותר שראה בחייו. זה המדד האמיתי להצגה איכותית. הצגה זורמת, קולחת, מלווה במוזיקה ובתלבושות ססגוניות, כאלה שנשארות הרבה אחרי שהמסך כבר ירד.

גיבורה. צלם: יוסי צבקר

גיבורה. צלם: יוסי צבקר

גיבורה

מחזמר על פי הקלאסיקה "נסיכה קטנה" מאת פרנסס הודג'סון ברנט. ההצגה מתאימה לגילאי 8-12. שרה קרו הקטנה מגיעה עם אביה העשיר מהודו ללונדון כדי ללמוד בפנימיית הבנות של מיס מינצ'ין חמורת הסבר. בתחילה שרה מקבלת יחס של תלמידה מועדפת בשל עושרה ומעמדה, אך אז מגיעה הבשורה המשנה את חייה של שרה: אביה האהוב לא חזר משדה הקרב והותיר אותה חסרת כל. פרצופה האמיתי של מיס מניצ'ין מתגלה מיד ושרה הופכת בן לילה למשרתת עלובה. רוחה של שרה אינה נשברת, יש לה אישיות חזקה, אמת פנימית, תום ורצון עז להצליח ובעזרת ידידיה הטובים, דמיונה העשיר ואמונתה בבני האדם, היא מתגברת על המכשולים ומוכיחה שנסיכה תמיד נשארת נסיכה. בכינו, צחקנו ובעיקר נהננו מאוד.

בידקו באתר איזו הצגה מתאימה מבחינת גילאי הילדים והתוכן ורוצו לקנות כרטיסים. אתם עוד כאן?

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *