יום שישי , 29 מרץ 2024

תמונת השבוע: "דבש, הכל דבש"/ צילום: אסף פרידמן

הכל דבש

הכל דבש

"הבה נדמיין לרגע שאנחנו זעירים דיינו כדי לעקוב אחרי דבורה ולהיכנס לכוורת. בדרך כלל הדבר הראשון שאליו נצטרך להתרגל הוא החשכה…" מצטט פרידמן מתוך הספר "החיים הסודיים של הדבורים". את העלילה של הספר שנחקק היטב בזכרונו הוא פחות זוכר, אך מנגד מיטיב לתאר את משפטי המפתח בהם תיאר המחבר את חייהן הסודיים של המאביקות החשובות ביותר בחקלאות ויצרניות הדבש המהוללות, דבורות הדבש.

ליקטנו חמש עובדות מעניינות על דבורים:

1. דבורים פועלות נדרשות לצאת לעשרה מיליון מעופי איסוף צוף על מנת להכין חצי קילו דבש!

2. אורכה של דבורה פועלת הוא מעט יותר מסנטימטר ומשקלה רק שישה מיליגרם. למרות זאת היא מסוגלת לעוף כשהיא נושאת עימה משקל הגדול פי כמה ממשקל גופה.

3. המלכה היא הנקבה היחידה בעלת יכולת הטלת ביצים מופרות והעמדת צאצאים משני הזוויגים, זכרים ונקבות, אך במקרה שהמלכה מתה או אינה חוזרת לכוורת, יכולות גם הפועלות להטיל ביצים בלתי מופרות, הנקראות הפלואידיות, מהן יבקעו זכרים בלבד. מכיוון שכך, נושאים הזכרים רק "חצי" מסט הגנים בניגוד לנקבות הבוקעות מביצים מופרות, דיפלואידיות ובעלות סט שלם של גנים.

4. הזכרים המונים בין כמה עשרות לכמה מאות פרטים, תלוי בעונת השנה, חיים כחודשיים. הם אינם נוטלים חלק במשימות השונות בכוורת ומחוצה לה ומופקדים על הפריית המלכה בלבד.

5.  הקשר בין דבורים לסקס נעשה לפני שנים רבות ומקורו נעוץ , כנראה, בעובדה שהמלכה בכוורת מזדווגת עם מספר רב של זכרים. הפועלות עצמן אינן מנהלות חיי מין והזדווגות חד פעמית בצעירותה של המלכה מספיקה לכל חייה (כ-5 שנים). מחקר מהשנים האחרונות חושף כי ככל שמלכת הדבורים מקיימת יחסים עם  זכרים רבים יותר, הדבורים בכוורת הן בריאות ויעילות יותר. מי אמר פוליגמיה?! למרות זאת ומכיוון שהפועלות עצמן אינן מזדווגות ולו פעם אחת במהלך חייהן, הדימוי המתאים ביותר לכוורת יהיה דווקא של מנזר ולא של לבית בושת.

ובאווירה אופטימית זו, עם דרישת שלום חמה לאמו של פרידמן, דבורה, שתזכה לחיים ארוכים, נאחל שנה טובה ומתוקה כדבש וחתימה טובה!

 לדף הפייסבוק של אסף פרידמן

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *