יום חמישי , 25 אפריל 2024

"הפרעה התפתחותית זה לא סוף העולם" – 40 נתונים מדהימים שלא ידעתם על אוטיזם

מתוך "פלפלים צהובים"

מתוך "פלפלים צהובים"

"הוא נולד בדיוק בזמן, בלידה קיסרית". סיפרה לי א', 34, חברה ואמא לילד שאובחן בגיל שנתיים וקצת כ"בעל הפרעות התפתחותיות". "הוא כבר לא תינוק, אך בשבילי הוא תמיד יישאר התינוקי שלי" היא אמרה בחיוך נוגה. זה התחיל בשיחה עם הגננת שנפתחה במילים "יש בעיה עם הילד שלך" והמשיך בגיבוב של מילים שא' לא הכירה קודם לכן שכללו מילים כמו "תת תחושתיות", הפרעות התפתחות מהספקטרום האוטיסטי, PDD ומיני סיסמאות. "הדרך מהשיחה עם הגננת לחיפוש מסיבי באינטרנט ארכה דקות בודדות" היא משתפת "הייתי חייבת לקבל אישורים ולהצליב מידע".

חצי שנה עברה מאז אותה שיחה עם הגננת, עידו כבר מטופל אצל קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק שמלמדות גם את א' ובן זוגה, צעד אחר צעד, איך ללמד את עידו ולכוון אותו לעשות פעולות שלילדים אחרים נראות טריוויאליות ופשוטות, כמו איך מכינים כוס קפה, לובשים בגד או נועלים נעליים. "המסע עוד ארוך" היא יורה "אך בשביל עידו אני מסוגלת להסיט את העולם מצירו" היא אומרת בשצף ויחד עם זה, היא מלאת סבלנות לקחת את החיים בקצב שלו, צעד אחרי צעד. בגילוי לב מרגש היא משתפת במשאלת לבה להיות האימא לה הוא זקוק ומבטיחה: "תינוקי שלי, אל דאגה, אתה תהיה בסדר".

אוטיזם היא הפרעה התפתחותית נוירולוגית במערכת העצבים. הסיבה להפרעה עדיין אינה ידועה, אך כיום ברור שיש לה רקע גנטי מובהק. היא שייכת לקבוצה של לקויות התפתחות הנכללות תחת הכותרת "הפרעות התפתחות נרחבות" (PDD). ההפרעה כוללת קשיים ועיכובים באינטראקציה חברתית ובשפה ובשיעור גבוה מהמקרים ישנה הפרעה גם ביכולות קוגניטיביות, מוטוריות וחושיות. היא מתפתחת בגיל מוקדם וניתנת לאבחון כבר לפני גיל 3.

נברתי, פשפשתי, חפרתי וליקטתי 40 נתונים מדהימים על אוטיזם:

  1. אין שום בדיקת דם, מיפוי או תמונה שיכולים לגלות אוטיזם, האבחנה ניתנת רק על סמך התבוננות ותצפית התנהגותית.
  2. מחקר חדש שפורסם לאחרונה בבריטניה, קורא להרחיק ילדים מתחת לגיל שלוש ממסכי הטלוויזיה. ממצאי המחקר, שנערך על ידי ד"ר אריק סיגמן ופורסם בכתב העת "ביולוג'יסט", מצביעים על מספר סיכונים שהחשיפה למכשיר עלולה לגרום לפעוטות, ביניהם: השמנת יתר, סכרת, סרטן ואוטיזם. המחקר מזהיר מחשיפת ילדים מתחת לגיל שלוש לטלוויזיה ומזהיר כי יש להגביל ילדים בין גיל שלוש לגיל חמש למשך זמן שאינו עולה על חצי שעה ביום.
  3. ככל שהאב מבוגר יותר עולה הסיכוי לילד אוטיסט. לילד שנולד לאב בגיל 40 ומעלה יש פי 6 יותר סיכוי להיות אוטיסט מאשר לילד שנולד לאב צעיר מגיל 30. גיל האם כנראה פחות משפיע על הסיכוי לאוטיזם.
  4. ככל שהאב שמן יותר כך עולה שיעור הסיכוי לילד אוטיסט. השמנה אימהית מאידך, כמעט אינה משפיעה בעניין זה.
  5. סמים, כימיקלים, חשיפה למתכות כבדות, אנטיביוטיקה, חשיפה מוגזמת למסכים, זהומים בזמן ההריון, הם רק חלק ממכלול סיבות שעלולות להוות זרז להתפתחות מוטציה גנטית הגורמת לאוטיזם.
  6. לפי הערכות – 67 מיליון בני אדם ברחבי העולם הינם אוטיסטים.
  7. האוטיזם שכיח יותר בקרב בנים. פי 4.5 יותר בהשוואה לבנות. חלק מהמדענים סוברים שהסיבה לשכיחות הגבוהה יותר אצל בנים נעוצה דווקא בכרומוזום ה- X ולגברים, כידוע, יש רק אחד.
  8. אצל תאומים זהים, אם אחד מהם אובחן כאוטיסט לשני יש 90% לפתח סימפטומים אוטיסטיים.
  9. לאמהות עם מחלות אוטואימוניות (מחלות בהן מערכת החיסון בגוף תוקפת את עצמה) כגון סכרת מסוג 1, דמוי שיגרון, דלקות מפרקים, או צליאק, יש סיכוי גדול פי 3 לילד אוטיסט.
  10. נמצא קשר מסוים בין הסיכוי לילד אוטיסט לבין האזור בו התגוררה המשפחה בעת ההריון. למשל, נמצא קשר בין מגורים ליד עורקי תחבורה מרכזיים לבין עלייה בשיעור האוטיזם.
  11. האוטיזם אובחן לראשונה בתחילת המאה העשרים על ידי יוגן בלולר, אך זוהתה בתחילה כסכיזופרניה של מבוגרים. רק ב 1943, הוגדרה ההפרעה מחדש כפי שאנחנו מכירים אותה כיום.
  12. השכיחות לחלות ב"הפרעות התפתחותיות" ובכלל זה באוטיזם עומדת על כ- 0.6%. בארצות הברית בלבד, תינוק אחד מכל 150 תינוקות נולד אוטיסט.
    משפט רווח: "לא רואים עליו"

    משפט רווח: "לא רואים עליו"

  13. הקבלה מתייחסת לילדים אוטיסטים כילדים שהגיעו לעולמנו "טרם זמנם" ומכאן שמבחינה התפתחותית הם מפותחים יותר מאיתנו ונמצאים ברמה רוחנית גבוהה יותר, כמעט מלאכים ומכאן שהם מסוגלים לתקשר עם העולם הבא טוב יותר.
  14. סימני אזהרה מוקדמים שיכולים להעיד על אוטיזם: אם הילד לא מפטפט/ מקשקש או משמיע קולות עד גיל שנה, לא מצביע או יוצר קשר עין, לא אומר מילים בודדות עד גיל 16 חודשים, לא עושה תצריפי מילים עד גיל שנתיים, או חסר כישורים חברתיים בכל גיל.
  15. לקויות הרצף האוטיסטי הינן לקויות קוגנטיביות. התסמינים המרכזיים המאפינים לקויות אלה הם פגמים מתחום התקשורת, בכלל זה שפה והבעות פנים, כמו גם "קריאת" התנהגויות חברתיות שגויה ופגם התנהגותי במסגרתו ישנם טקסים ו/או התנהגויות רפטטיביות.
  16. מוטציה של כרומוזום 16 היא זו הקשורה לאוטיזם.
  17.  “Naughty Auties” – הינו מרכז וירטואלי לאוטיסטים.
  18. האפשרות לקשר בין אוטיזם לבין החיסון המשולש​ (המכונה MMR) שניתן בגיל שנה, נשללה לחלוטין.
  19. ישנם אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה, בעיקר אלה שהצליחו לרכוש כישורי שפה ודיבור, שעשויים עם התבגרותם לחיות חיים עצמאיים, גם אם יהיו מסוגרים מבחינה חברתית. רבים אחרים יהיו תלויים במשפחתם לניהול חיי היומיום או יזדקקו למוסד שבו יחיו כל חייהם.
  20. בעשר השנים שבין 1993-2003, עלה שיעור האוטיזם בארה"ב ב- 657%. חלק מהמחקרים טוענים לעלייה משמעותית בשיעורי האבחון ואחרים טוענים שהאבחון המדוייק והרחבת הקריטריונים הם אלה שגרמו ליותר אנשים להמנות על הספקטרום האוטיסטי.
  21. אוטיזם בילדים שכיח הרבה יותר מהסבירות לסרטן, סכרת ילדים ואיידס, כל אלה יחד.
  22. מחקרים מראים שהאיזור במוח המכונה "אמיגדלה" (amygdale) גדול בממוצע בכ- 13% אצל ילדים אוטיסטים ביחס לילדים שאינם אוטיסטים.
  23.  ממשל אובמה הקצה 211 מיליון דולר לחקר האוטיזם. הוא גם ניסה לקדם בדיקה ואבחון לכל הפעוטות בני השנתיים בארה"ב.
  24. עוד בארצות הברית, כל ילד מתחת לגיל 3 שאובחן כבעל הפרעות התפתחותיות רשאי לקבל שירותים ללא עלות מהממשל, בכללם: הוראה מתקנת בדיבור ושפה, תרפיה פיזית למיניה ועוד.
  25.  בשנת 2008 מספר ילדים אוטיסטים ממשפחות שונות נקשרו עם שמו של תורם זרע שכונה " X Donor".
  26. לפגים שנולדו 3 חודשים לפני הזמן ויותר, יש סיכוי גדול פי 2 לאוטיזם.
  27. לרוב הילדים האוטיסטים רגישות נמוכה לכאב, אך הם רגישים יותר לצלילים, מגע, או גירוי חושי אחר ואלה עלולים לגרום לאי רצון מצידם למגע וחיבוק.
  28. מחקר משלוש מדינות מציע השערה לפיה במדינות עם כמות משקעים גבוהה יותר (מדינות שיורד בהם יותר גשם), יש שיעור אוטיזם גבוה יותר.
  29. מדענים עדיין בודקים את הסיבה לכך שבין 20-30% מהילדים המאובחנים כאוטיסטים מפתחים אפילפסיה בבגרותם.
  30. תסמונת רט, הנכללת בספקטרום האוטיסטי, היא בעיקרה תסמונת נשית מכיוון שרוב העוברים הזכריים עם ההפרעה הזו, אינם שורדים.
  31. טיפול כימי המנקה את הגוף מכספית הוא המקובל ביותר כטיפול באוטיזם, למרות שלא הוכח כבטיחותי ו/או יעיל.
  32. במשפחה בה אובחן ילד כאוטיסט, הסיכוי לילד אוטיסט נוסף עומד על 5%. ההסבר נעוץ במרכיב הגנטי של ההפרעה.
  33. מקרים מסויימים של אוטיזם נקשרו עם הסטוריה משפחתית של מניה דיפרסיה.
  34. אנשים המאובחנים כאוטיסטים פטורים מאחריות ומהתנהגות ציבורית הולמת, על פי החוקים.
  35. רבים מהאוטיסטים סובלים מעצירות ו/או מבעיות אכילה כגון אכילה אובססיבית.
  36. לא ידוע על ליקויים פיזיולוגיים המקצרים את תוחלת חייהם של אוטיסטים אולם הסיכוי לתאונה או לפגיעה עצמית הנובעים מתחושת כאב לא מפותחת, עלולים להוות עבורם סיכון.
  37. החינוך המיוחד לאוטיסטים התחיל בשנת 1991.
  38. ישנו ויכוח עתיק יומין בין הורים לילדים אוטיסטים ואנשי אקדמיה האם אוטיזם היא לקות/ נכות או "סגנון אחר של אישיות".
  39. אחוזי הגירושין בקרב הורים לילד אוטיסט נמצאו גבוהים יותר מאשר אלה בקרב הורים לילדים שאינם אוטיסטים, יש הקושרים את העניין למתח ולטיפול האינטנסיבי בילד ואחרים לחשש שה"רבב" ידבוק בהם, או הרצון למצוא בן זוג אחר – "נקי".
  40. כלב הגדל בסביבתו של ילד אוטיסט ידוע כמשפר את איכות חייו, שומר עליו ותורם לעצמאיותו ובנוסף, כמפחית התנהגות אגרסיבית, מרגיע את הילד ומשמש כסוג של תחליף לקשרים חברתיים לוקים בחסר.

 

סימוכין:

Autism May Be Linked to Mom’s Autoimmune Disease.” MedlinePlus.gov. July 6, 2009. Accessed: August 29, 2009

Bauman, Margaret and Thomas Kenner, M.D., eds. 2005. The Neurobiology of Autism. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press

Coleman, Mary, ed. 2009. The Neurology of Autism. New York, NY: Oxford University Press

Exkorn, Karen Siff. 2005. The Autism Sourcebook: Everything You Need to Know about Diagnosis, Treatment, Coping, and Healing. New York, NY: Harper Collins

Kaye, Randi. “Autistic Children Linked to Same Sperm Donor.” CNNHealth.com. April 2, 2008. Accessed: August 28, 2009

Lathe, Richard. 2006. Autism, Brain, and Environment. Philadelphia, PA: Jessica Kingsley Publishers

Moldin, Steven and John Rubenstein, eds. 2006. Understanding Autism: From Basic Neuroscience to Treatment. Boca Raton, FL: CRC Publishers

Rubin, Rita. “Study: Counties with More Rainfall Have Higher Autism Rates.” USAToday.com. November 14, 2008. Accessed: August 31, 2009

Saidi, Nicole. “'Naughty Auties’” Battle Autism with Virtual Interaction.” CNN.com. March 28, 2008. Accessed: August 30, 2009

Sicile-Kira, Chantal. 2004. Autism Spectrum Disorders: The Complete Guide to Understanding Autism, Asperger’s Syndrome, Pervasive Developmental Disorder, and Other ASDs. New York, NY: The Berkley Publishing Group

Stipp, David. “Tracing Autism’s Roots.” CNNMoney.com. April 1, 2008. Accessed: August 30, 2009

 “With Autism, Diet Restrictions May Do More Harm Than Good.” MedlinePlus.gov. July 27, 2009. Accessed: August 29, 2009

http://facts.randomhistory.com/2009/09/21_autism.html

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.