יום שישי , 26 אפריל 2024

מה עושים עם הילדים בחופש הגדול? קבלו 10 רעיונות חינמיים ו- 9 מרכזי מבקרים ללא עלות

כבר לא צקיך לטפס על קירות (או על עצים)

כבר לא צריך לטפס על קירות (או על עצים)

קיץ. יולי-אוגוסט. טרפת החופש הגדול אוטוטו כאן, אז מה באמת עושים עם הילדים בחופש, אחרי הקייטנות, שלא טומן בחובו מָסָכים (לרבות טלוויזיה, מחשב, אייפון, אייפד, אייפוד ושות'), שלא מחייב שהייה ארוכה בשמש הקופחת ובכלל זה, ים ובריכה ושאינו כרוך בעלות כספית? כן, יש חיה כזו ולמעשה, הרבה יותר מאחת:

  1. קביעת יום התנדבות משפחתי בכלבייה/ פינת ליטוף ו/או באורווה סמוכה – פעילות המשלבת כיף עם תרומה לקהילה. בררו היכן יש פינת ליטוף/ כלבייה/רפת קרובה או כל ארגון אחר העונה על הצורך לשלב כיף והתנדבות, אם ההתנסות תהיה מוצלחת תוכלו להפוך אותה לרב פעמית. פינות ליטוף יש לרוב במקומות כמו פארקים ציבוריים, קיבוצים וכו', כזו היתה גם פינת החי המיתולוגית שלנו בקיבוץ אייל אותה פקדנו כמעט בכל שבוע במשך 8 שנים, לאחרונה היא נסגרה וגם אנחנו מחפשים "בית" חדש.
    מתנדבים ונהנים בפינת הליטוף (לשעבר) של קיבוץ אייל

    מתנדבים ומאכילים את החיות בפינת הליטוף (לשעבר) של קיבוץ אייל

  2. קמפינג לילי (עם או בלי לינה) כזה שמבטיח שהם ישנו מצויין ביום שאחרי,  כשתחזרו הביתה. קחו איתכם תבשיל קדרה שהכנתם מבעוד מועד או תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף, הכינו סיפור או צ'יזבט לספר מסביב למדורה, מים, פנסים ומחצלת וצאו לדרך. אגב, זה יכול להיות בחורשה הסמוכה לביתכם ולאלה שלא יכולים לשאת את המחשבה לישון באוהל, יכולים להקים משהו סימלי גם במרפסת או בסלון הבית או לצאת למדורה וארוחה לילית ולחזור הביתה עייפים מספיק כדי להתעורר מאוחר ביום המחרת. טיפ: כל ילד בהתאם לגילו יכול לסייע לכם בהכנת משימות בסגנון הישרדות, הכנת שאלות טריוויה או אחר.
    לילה, כולם ישנים, רק שמשון ויובב עושים קמפינג

    לילה, כולם ישנים, רק שמשון ויובב עושים קמפינג

  3. חפש את המטמון בעיר בעזרת שאלות עם רמזים ליעד הבא ותוך כדי, גם שיעור קטן ב"הכר את עירך", פעילות חווייתית שיכולה להעביר בכיף כמה שעות, במרחק יריקה מהמזגן הבייתי. טיפ: את השאלות ניתן להכין בנושאים הלימודיים שנלמדו בשנה שחלפה, הציצו בספרי הלימוד שלהם, כתבו שאלות ועל הדרך עזרו להם לשנן את החומר ולהגיע מוכנים לשנה החדשה.
    מחפשים

    מחפשים

  4. נסיעה ברכבת– כנסיעה לשם נסיעה או בשילוב יעד סמוך כמו קניון עזריאלי או לנוסעים ברכבת לירושלים, ניתן לשלב ביקור בגן החיות התנכ"י. טיפ להורים לקטנטנים, להצטייד בספר "ברכבת יושבת ארנבת", "הקטר הקטן ורכבת הקרקס" או כל ספר ילדים אחר עם רכבת.
    ברכבת יושבת ארנבת

    ברכבת יושבת ארנבת

  5. יום לפי נושא – ילדים אוהבים כותרות ונושאים (וכך גם אנחנו), הפעילו את הדימיון וחישבו ביחד על נושאים, "יום טבע" למשל יכול לענות על הצורך ולתחום עבורנו את הפעילות הזו. מצטיידים בכובע ובבקבוק מים, במגדיר צמחים/ פרפרים/ ציפורים/ זוחלים, בזכוכית מגדלת ובמשקפת. לוקחים מחברת וכלי כתיבה לתיעוד (רק אם אין ברירה, ניתן לתעד גם בנייד) ויוצאים לטבע הסמוך לבית.
    הכי קרוב לבית: מבואות הירקון, מאחורי מועצת דרום השרון

    הכי קרוב לבית: מבואות הירקון, מאחורי מועצת דרום השרון

    יום טבע - רשימת ציוד

    יום טבע – רשימת ציוד

    הצטיידנו ברביעיות צמחים בעלות של 25 ש"ח

    טיפ נוסף: להצטייד ברביעיות צמחים (עלות: 25 ש"ח)

  6. סיוע סביבתי – נצלו/העזרו בכשרונות שסביבכם (המוכשרים בעצמם יוכלו להסתייע ואף לסייע לחברים). הסבא צלם? הסבתא תופרת? הדודה תכשיטנית? הדוד אלוף בגלישה או בקיפולי נייר? נסו לתאם מראש, בנימוס כמובן, ימי פעילות שכאלה וכך תוכלו להיעזר בכשרונות הברוכים בסביבתכם מחד ואם אתם עצמכם אינכם נחוצים בפעילות, אולי אף תרוויחו יום עבודה נוסף. סדנת צילום מודרכת/ קורס תפירה מזורז או יום תכשיטנות יהוו חוויה משותפת וחוצה דורות, Win-win כבר אמרנו?!
  7. יום "פריסטייל" במסגרתו עושים ביחד מגוון פעילויות שאהובות על חלק או על כלל המשתתפים, במסגרתן: מרתון סודוקו, יום הפוך בו הילדים וההורים מחליפים תפקידים ואז יהיו הם אלה שיצטרכו לחשוב על הפעלות 😉 או מלחמת מים בטבע. טיפ: מלחמת מים בשטח פתוח ומוצל יכולה להיות מהנה גם להורים. למי שיש כרטיס של רשות הטבע והגנים, מקומות כמו מבצר אנטיפטרוס המשלב מים, אתרי מורשת ומשטחים למלחמת מים, יכולים להיות יעד מצויין להפעלה ולפיקניק משפחתי. למי שאין כרטיס של הרשות יכול לסור לפארק הקרוב למקום מגוריו, באיזורנו יש כאלה למכביר: פארק רעננה/ כפ"ס/ הרצליה/ רמת השרון החדש/ פארק מגדל אפק/ פארק אריאל שרון או כל פארק אחר.
    מרתון סודוקו (עם גלגל הצלה)

    מרתון סודוקו ותשבצים לגיטימי (עם גלגל הצלה)

    If you can't shoot them, shoot them!

    If you can't shoot them, shoot them harder 🙂

  8. יום הכנת משחקים: גולת הכותרת של היום היא המזגן הביתי. במסגרת הפעילות יכינו כל המשתתפים משחקים בעשייה עצמית כיד הדימיון הטובה עליהם. רעיונות: רביעיות משפחה וחברים (מדפיסים תמונות של בני המשפחה, מסווגים לקבוצות כמו: המשפחה הקרובה, סבים וסבתות, הדודים מצד אמא, החברים מהכיתה וכו ומכינים כרטיסים צבעוניים על בריסטול), תצוגת אופנה מבגדים ישנים או הכנת מובייל או חבל חרוזים לקישוט החדר.
    מכינים גן חיות מפלסטלינה

    פריסטייל – מכינים גן חיות מפלסטלינה

  9. בית מארח – גם בחופש אפשר להמשיך את נוהל "בית מארח" או בשם הסקסי יותר "קייטנת הורים", מזמינים הביתה מספר חברים ומפעילים נניח 7-8 ילדים באחת מהפעילויות המוצעות למעלה או אחרות. אם מתחלקים בימים ובכל יום במהלך שבוע נקוב הורים אחרים מפעילים "בית מארח" כזה, הרי שבשאר ימות השבוע אפשר לעבוד כרגיל ולדעת שהילדים נהנים מפעילות חברתית משותפת.
    עם חברים בטבע

    עם חברים בטבע

  10. מרכזי מבקרים חינמיים: יש דבר כזה והם טובים לפחות כמו אלה הכרוכים בתשלום ובנוסף לבונדינג משפחתי, הם מעבירים גם מסר חשוב וחינוכי, מעשירים ומלמדים. התקשרו כבר עכשיו ושריינו לכם סיור באחד המקומות הבאים או בכולם:

כנסת ישראל: סיורים מודרכים בעברית בימים א' וה' בין 9:00-12:30. בימים ב', ג' וד' ניתן להיכנס ליציע האורחים ולצפות בישיבות המתקיימות באולם המליאה. טלפון לפרטים ולעדכונים: 02-6496729. מומלץ לשלב גם ביקור בתחנה לחקר ציפורי ירושלים בגן הוורדים הסמוך. גיא, בן הארבע מצא אף הוא עניין בסיור אך הסיורים, באופן עקרוני, מתאימים לילדי בי"ס, גילאי 7-8 ומעלה.

כנסת ישראל - חווייה חינוכית

כנסת ישראל – חווייה חינוכית

מרכזי המבקרים של מקורות: ישנם מספר אתרים אך החדש ביותר של מקורות הוא מרכז המבקרים אשכול, מול קיבוץ חנתון. באתר נמצא מפעל סינון וטיהור המים היחיד בישראל והרביעי בגודלו בעולם. ניתן ללמוד על הדרך אותה עוברים המים מהכנרת ועד לכוס השתייה שלנו בעזרת סרטוני אנימציה, מפות ודגמים וכן משחק טריוויה אינטראקטיבי בו הופכים המבקרים להיות לרגע עובדי "מקורות" ולוקחים על עצמם משימה מאתגרת של אספקת מי שתייה איכותיים לתושבי המדינה. הביקור במקום מתאים לגילאי 10 ומעלה ונמשך כשעה וחצי. יש לתאם מראש את הסיורים בטלפון 1-800-250-270

חברת חשמל: סיור האורך שעה וחצי ומתאים לגילאי 11 ומעלה. הביקורים במהלך השנה מיועדים לקבוצות מאורגנות בלבד, אבל בחופשת הקיץ ובחגים מתקיימים במקום ימים פתוחים שמיועדים למשפחות ולבודדים. את הביקור יש לתאם מראש בטלפון 076-8644333 או ע"י רישום באתר.

בנק ישראל בירושלים: סיור לימודי אודות הבנק ותרומתו לכלכלת המדינה, על התפתחות המטבע ושטרות הכסף ודרכם על השתקפותה ההתפתחותית של המדינה כולה. הביקור במקום מיועד לגילאי 8 ומעלה. יש לתאם מראש את הביקור בטלפון: 02-6552828, 02-6552520, 02-6552718 או בדואר אלקטרוני.
כתובת: בניין בנק ישראל, רחוב קפלן 1, גבעת רם, ירושלים.

הבית של במבה בחולון: משך הסיור כשעה והוא מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה. המרכז פתוח, בתיאום מראש, בימים ראשון-רביעי בין השעות 18:30-9:00, ובימי חמישי בין 11:00-9:00. תיאום סיור בטלפון: 1700-70-76-76. רחוב המלאכה 55 אזור תעשיה חולון.

תחנת הכוח "אורות רבין" (חדרה, מחלף קיסריה) – מטעם חברת החשמל 076-8644333.

הרצלילנבלום- מוזיאון לבנקאות ונוסטלגיה תל אביבית המשלב שיעור בכלכלה עם שיעורים בתולדות היישוב ובאדריכלות. 3 סוגי סדנאות משפחתיות מתקיימות בימות הקיץ כמעט על בסיס יומי ולעיתים אף יות מכך ואלה הן: גילאי 6-12 – סדנת הכסף – שעתיים של פעילות ומונחי יסוד בתחום הפיננסי ובצרכנות נבונה, איך לנהל את דמי כיס וכו. לגילאי 12-17, סדנת דרך הכסף – התכנים זהים לסדנה הקודמת אך מותאמים לגיל וכוללים נגיעה בנושא שוק ההון. לגילאי 10-15 – סדנא העוסקת בציונות, דרך העליות לארץ מנקודת מבטם של הילדים העולים. הסדנא מאפשרת לילדים לקבל מושג על העליות השונות, תוך התנסות חווייתית באמצעות סרטונים ומשחקים מותאמי גיל כאשר המסר הינו בהבנה ובהכרה בתלאותיהם של העולים לארץ בראשית הקמתה, "חשוב לנו שהילדים יצאו עם המסר שהמדינה לא ניתנה לנו על מגש של כסף", ציינה יהודית, מנהלת המקום. טלפון לבירורים ולתיאום מראש: 1700-558000 . רחוב לילינבלום 26, תל אביב יפו.

בית המשפט העליון בירושלים: הסיורים בבית המשפט העליון מתקיימים באמצע השבוע בסיור מודרך היוצא פעם ביום, בשעה 11 (ובשעה 12 לדוברי אנגלית) ואורך כשעה. במהלך הסיור יקבלו הילדים והמבוגרים הסבר על תפקידה של הרשות השופטת ועל תפקידיהם של הערכאות השונות. במידה ויתקיימו דיונים ביום הסיור תוכלו להיכנס לדיונים. הסיורים בחופשות מותאמים לילדים מגילאי 8-9 ומעלה בליווי ההורים. יש להגיע לכניסה לבניין כמה דקות לפני תחילת הסיור, שעה 11 בימים א-ה, לא מצריך תאום מראש! רח' שערי משפט קריית בן-גוריון, ירושלים. טלפון לבירורים: 02‎-6759612

 החי בר בניר אליהו: פינת חי קטנה וקסומה בלב הקיבוץ המכילה עשרות מיני בעלי חיים מגמלים וחמורים, דרך חזירים וקופים ועד ברווזים ומיני מכרסמים. פתוח לקהל הרחב רק בימי ג' אחה"צ, בין 16:00-19:00. הכניסה חופשית – אין צורך בתאום מראש! טלפון לבירורים: 09-7647342 או 050-7477502 (ליפז).

החי בר בקיבוץ ניר אליהו - פתוח לקהל הרחב בימי ג' בין 16:00-19:00

החי בר בקיבוץ ניר אליהו – פתוח לקהל הרחב בימי ג' בין 16:00-19:00

  • ישנם מרכזי מבקרים בתשלום והם כמובן רבים ומגוונים ובהם: ידיעות אחרונות, שטראוס, עלית, סדנת קונדיטוריה ברולדין, סדנאות שוקולד ועוד רבות אחרות, אך לגביהן לא ארחיב הפעם את הכתיבה.

טיפ שעובד אצלנו מצויין בכל חופש גדול: מדפיסים טבלה חודשית מתוך האאוטלוק או אחר, או ליתר דיוק 2 טבלאות, אחת ליולי ואחת לאוגוסט ומתחילים להוסיף עליהן את כל הפעילויות המתוכננות ו"סידורי העבודה"/ "משמרות עם הילדים" למשל: נופש משפחתי, קייטנות, ימי סבא-סבתא, סיורים, יום בריכה מתוכנן או אחר. את הטבלאות תולים על המקרר או על הדלת בעזרת מגנט והן עושות הרבה סדר בראש גם לנו, ההורים, וגם ובעיקר לילדים. ואם בשמות עסקינן – "הכן לו"זך לחופש" ומכיוון שתוכניות הן בסיס מעולה לשינויים, הכינו תוכנייה כזו כדי שיהיה לכם הרבה מה לשנות 🙂

ולסיום תזכורת – גם מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד אחד קטן וכמוהו גם חופש ענק בן חודשיים מתחיל ביום פעילות בודד ועוד אחד ועוד אחד ועוד אחד…. ובסוף גם החופש נגמר, או אנחנו, מה שבא קודם 😉

להתראות בשנה הבאה

להתראות בשנה הבאה

חופשה נעימה, פעילה ומהירה לכולנו!

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *