יום שישי , 26 אפריל 2024

על הב ועל דא –17 סיבות מעולות לאמץ כלב

לולה. מרץ 2015. צילום: שחף סביר

לולה. מרץ 2015. צילום: שחף סביר

 לפני שבועיים ירד לי אסימון, הבנתי שזהו, אי אפשר יותר לדחות את הקץ או לחכות עד שנעבור לבית עם גינה, עד שהילדים יגדלו קצת יותר ויוכלו לסייע, עד שנזכה בטוטו או עד שיצמחו לי שערות בכף היד. אחרי שצ'יקי, כלב הבוקסר שלנו הומת לפני כמה שנים, לקח לנו זמן להתאושש. הילדים התחננו לכלב ואנחנו נותרנו בסירובנו עם תירוץ די עלוב "אין חשק לרדת איתו בלילה. כל לילה. בקיף, בחורף, בסתיו ובאביב ובעיקר בגשם". לא מזמן, ראינו עם הילדים את הסרט האלמותי "לסי שובי הביתה" ואז הבנתי שאין זמן מושלם יותר מעכשיו. נזכרתי איך כילדה לא רציתי שום דבר אחר זולת כלב וגם קיבלתי. בגיל 6 את ברנדה, כלבת לברדור יפהפייה ונבונה ובגיל 14, הצטרפה למשפחתנו דולי, גורה מעורבת קטנה ושובבה.

פתאום תפשתי שזו כרוניקה ידועה מראש – ילדים מבקשים, עוברים לתחנונים, הורים מתָרצים: "מה נעשה איתו כשנרצה לנסוע לאנשהו", כאילו אין פנסיונים בעולם או סבא-סבתא או אחר, עוברים ל"הכל יפול עלינו בסוף" ובקיצור "זה לא מתאים עכשיו". הבנתי שהפכתי להיות בדיוק מההורים האלה, המתרצים ועוד הבנתי שאם זה אף פעם לא הזמן, הרי שזה תמיד הזמן. אז לקחתי יוזמה, בסופו של דבר גם אני מאוד רוצה כלב ונכון שזה כרוך בטיפול ובהשקעה ויש הוצאות, כמעט כמו כל דבר טוב אחר בחיים אבל זה לא תרוץ, אז ישבנו עם הילדים וכתבנו "מכתב התחייבות לטיפול בכלב" ובו כל אחד מבני הבית כותב איך יוכל לעזור בטיפול. כולל זמני ירידה לטיול, הברשה, שאיבת הבית משיער שנשר וחתמנו, כדי לתקף את המכתב. למחרת, עשיתי טלפונים ל"תנו לחיות לחיות" ויומיים מאוחר יותר, הלכנו להביא את לולה.

עכשיו, כשלולה כבר איתנו שבוע, נזכרתי למה התגעגעתי כל כך בחמשת השנים, מאז שצ'י כבר לא איתנו. התגעגעתי ליצור פרוותי שלו ורגוע שאוהב ללא תנאי וחשבתי על פירוש המילה "כלב", שכשמו כן הוא, כל כולו לב. ריכזתי עבורכם 17 סיבות מעולות מדוע כדאי לאמץ חבר על ארבע:

  1. חבר חדש – הכלב הוא חברו הטוב של האדם. כשיש לך כלב אתה אף פעם לא לבד, יש תמיד מישהו קרוב לחבק ולנשק. מישהו נאמן שאוהב אהבת חינם והכי חשוב – לא שופט, קודח או חופר :).
  2. סיבה הומנית – אמנם לא תוכרזו כחסידי אומות עולם וגם משאית הצל"שים לא תגיעה אליכם בקרוב ובכל זאת, תמורת "סל אימוץ" הכולל את כל החיסונים, שבב אלקטרוני, עיקור/סירוס תוכלו להציל כלב. בישראל מומתים מעל 100,000 כלבים מדי שנה, כשאתם מאמצים אחד, אתם מצילים אותו מגורל ידוע מראש והרי, כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.
  3. בית ספר לחיים – הוכח שילדים שגדלים עם כלב הם אחראים יותר ובעלי משמעת עצמית גבוהה יותר כי הם לומדים לטפל ולדאוג לאחר, זולת עצמם. בנוסף, הם יגדלו להיות אוהבי חיות וטבע ורגישים יותר.
    משרים ביטחון ושלווה

    משרים ביטחון ושלווה

  4. שיעור ברגישות – ילדים המגדלים חיית מחמד בכלל ובפרט כלב, לומדים להבין מסרים שאינם מילוליים ובכך מפתחים רגישות יתר והבנה כלפי הזולת.
  5. שלום לאלרגיה – ידוע שלגדול בסביבת בעל חיים הופכת גם את האלרגים ביותר להרבה יותר חסינים. אני יודעת ממקור ראשון כי גם אני כילדה אובחנתי כאלרגית להמון דברים, בינהם לכלבים ולשערות בעלי חיים. עם השנים והמחייה הצמודה לצד כלבים, שככה האלרגיה כמעט לגמרי. גם דנה רותם, וטרינרית ראשית ב"צער בעלי חיים ירושלים" ואמא בעצמה לשני קטנטנים מאשרת: "אצלנו, הילדים גדלים עם כלב, ישנים איתו ומתנשקים איתו בפה מגיל אפס ובזכות זה, הם לא יודעים מה זה להיות חולים, זה דבר ידוע".
  6. שיעור באופטימיות או איך ללמוד להסתכל על חצי הכוס המלאה – כילדים וגם כמבוגרים. אמנם יש לא מעט שערות בבית, זה נכון, אבל הן מסתירות ומטשטשות פגמים אחרים כגון חורים או כתמים על הספה ועל השטיח.
    כלבים, ילדים ומה שבינהם

    יש תמיד מישהו קרוב לחבק ולנשק

  7. מישהו לרוץ איתו (טריגר לפעילות גופנית) – הטיול עם הכלב הוא הזדמנות מעולה עבור ילדים ובכלל, לעזוב את המחשב והטלוויזיה ולעשות פעילות גופנית. זה מצויין גם כעידוד למבוגרים לרוץ או סתם לעשות פעילות יומית קבועה וממושכת.
  8. חלוקה שווה בנטל – ילדים שמאוד רוצים כלב יהיו מוכנים להבטיח הכל: שינקו אבק וישאבו את השטיח או יטאטאו פעמיים בשבוע ומעבר למגורים בסביבה נקייה, זה רותם את דרי הבית בכל הנוגע לחלוקת הנטל בטיפול בכלב ובתחזוקה שוטפת של הבית. סוג של שותפות גורל שמשאירה אחריה בית נקי :).
  9. תחליף לפרוזק – מחקרים מוכיחים שהחיים במחיצת כלב משפרים את מצב הרוח. הכלב אוהב אהבה ללא תנאי ומעריץ ללא סייג. אי אפשר להישאר אדישים. לא סתם התפתח בשנים האחרונות תחום התרפיה באמצעות בעלי חיים, מכיוון שהמגע והטיפול בהם ואיתם מרפא, מרגיע ומשרה שקט וביטחון.
    כלב, במקום פרוזק

    כלב, במקום פרוזק

  10. תחושת ביטחון וביטחון עצמי – הכלב כיצור טריטוריאלי שומר על הבית ומבריח, מעצם קיומו, אנשים לא רצויים. זול יותר מכל אזעקה אלקטרונית. בנוסף, הוא גורם לילדים לחוש בטוחים להישאר לבד בבית בערבים ובכלל ולראייה, אני ואחי נשארנו לבד בבית בערבים כבר מגיל 6.5, אודות לברנדה, כלבת הלברדור שקיבלנו מהורינו.
  11. בית נקי. תתפלאו:"אחרי שהילדים מסיימים לאכול מגיע שואב האבק הפרטי שמלקק ומנקה את הריצפה משאריות, כל שנותר לאחר מכן, הוא רק להעביר סמרטוט והריצפה מבריקה", סיפרה חברה ואם לילדים המגדלת שני כלבים ושני חתולים.
  12. רופא פרטי – הילד קיבל מכה, תנו לכלב ללקק את הפצע. מעבר לניחום ועידוד, יש ברוק ליזוזים, זהו אינזים שתפקידו לפרק את תאיהם של חלק מהחיידקים ולסלק גופים זרים ובכך הוא מסייע להחלמה מהירה יותר.
  13. לכשכש בכלב – אין דבר משמח יותר מלחזור מיום עבודה ארוך ומתיש ולהיתקל בקבלת פנים שמחה ועליזה מלווה בנביחות שמחה, ליקוקים, קפיצות וכשכוש בזנב. עם יד על הלב, מי מקבל את פניכם ככה מלבד הכלב?
    אייל ולולה בטיול משותף - דבר ראשון על הבוקר

    אייל ולולה בטיול משותף – דבר ראשון על הבוקר

  14. מושך תשומת לב – הכלב מושך את תשומת ליבם והתעסקותם של הילדים וגורם להם לשחק איתו ולהציק לו, במקום האחד לשני…
  15. הזדמנות לפיתוח קשרים חברתיים ומציאת בני זוג בקלות – אימצתם כלב? תופתעו לגלות כי כעבור זמן לא רב תכירו את כל הכלבים ובעליהם החיים בשכונתכם. ובנוסף, זה כמעט מדעי, שגבר שמאמץ כלב ישיג יותר טלפונים מנשים. מחקרים חברתיים הראו שהסיכוי שלך למצוא בת זוג כשאתה בעל כלב, עולה פי שלוש. ועוד משהו, אם לא תמצאו נושא לשיחה, בדיקות שנעשו במהלך השנים אודות הקשר בין כלבים לבני אדם הוכיחו מעל לכל ספק כי כאשר יש בעל חיים בסביבה, הוא מהווה נושא שיחה בפני עצמו ומקל על האינטראקציה החברתית בין אנשים.
  16. רכישת מקצוע – בגיל 14 ומעלה, ילד שמגדל כלב יוכל להציע שירותי "דוג-סיטר" ולתחיל להרוויח כסף. תוסיפו לזה מיחזור בקבוקים והרי לכם ילד רווחי שיוכל להלוות לכם כסף הרבה לפני האקזיט שיעשה בגיל 23.
  17. שותף פעיל לטיולים ולים – הוא אף פעם לא מקטר שהמים קרים, שהחול מציק לו או שיש רוח. הוא תמיד שמח ומודה בדרכו על מה שיש.
כלבלב הו בי די בי דם דם

כלבלב הו בידי בם בם

ואם כבר החלטתם לאמץ כלב, כדאי על הדרך גם להציל חיים. פנו לאחת העמותות המוכרות או הכלביות באיזורכם, לא לפני שביררתם את כל הידע הדרוש ווידאתם שאתם יודעים במה זה כרוך וערוכים לטיפול בו מבחינה נפשית ופיזית. זכרו שכלב זו אחריות לשנים רבות קדימה – A dog is for life, not just for Christmas.

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *