יום שישי , 29 מרץ 2024

בעקבות המכבים לנאות קדומים וליער בן שמן – עמק הנזירים

IMG_2359IMG_2370

IMG_2356לכבוד חג החנוכה וכדי להעביר עוד יום חופש מהנה, יצאנו לטייל בנאות קדומים וביעד בן שמן שם נערכו קרבות המכבים סביב שנת 167 לפנה"ס. נאות קדומים היא שמורה בוטנית לצמחים מתקופת המקרא וכיאה לכזו, היא מתוחזקת היטב ומאפשרת למסתובבים בה להנות וללמוד על הצמחיה ע"י שלטים עם פסוקים מן המקרא והסברים מתאימים.

מה ילדים צריכים יותר מקצת מורשת, סיפורי גבורה והרבה מרחבים להתרוצץ ולהתחבא ממש כמו המכבים?

ממליצה לקחת פק"ל קפה/תה ולהצטייד בספר המספר את סיפורי הגבורה או להדפיס מהאינטרנט קצת מורשת.

טיולנו התחיל כרגיל, בפיקניק בחורשה סמוכה לנאות קדומים שליד מודיעין, שם בקרחת יער עם תה צמחים משובח וכריכים טעימים, התחלנו להכנס לאווירה וכל אחד  סיפר את סיפורי המכבים שלמד בגן ובבית הספר ואייל אף הגדיל לעשות ושר לנו שירי מכבים.

משעשע לראות דרך העיניים הקטנות של ילדים בני חמש ושש איך הכל מקבל משמעות וגדל בכמה מידות: סיפורי הגבורה הופכים להיות סיפורים של "כוכבי על" הירואיים, המקומות והעצים מסייעים לדמיון לייצר עלילה,  כל בור בחורשה שימש מקום מסתור וכל עטיפה של במבה שאנשים טובים השאירו באמצע הדרך, היתה כנראה חלק ממנות הקרב של המכבים האמיצים.

IMG_2392small

IMG_2382IMG_2413

IMG_2408IMG_2417

IMG_2424הטיול הרגלי, התחיל כקילומטר מהחורשה בה אכלנו, בנסיעה קצרה על דרך עפר ראשית, בצמוד לגדר לאחר הפניה ימינה משער הכניסה לשמורת נאות קדומים. חשוב לשים לב שהמקום סגור בשבת ולכן מומלץ להגיע בימי חול או ביום שישי. אנחנו דילגנו באלגנטיות על ההפעלות הכרוכות בתשלום המאוד לא סמלי של 35 ש"ח לאדם, עבור הכנת נרות מדונג והסבר קצר על המקום. פעילויות נוספות כמו נסיעה ברכבת בתוך השמורה ורכיבה על חמורים, כמובן, כרוכות בתשלום נוסף.

בסוף דרך העפר, כשמגיעים לצומת טי (ישנו מן חניון קטן מימין), פונים שמאלה וממשיכים לנסוע עד שמגיעים הישר לבריכת מים גדולה.  בריכות המים בשמורה אינן טבעיות והן נבנו כחלק משיקום השמורה ושימורה לפני כמה שנים. ליד בריכת המים בה השארנו את הרכב אפשר לשחק עם "בורג ארכימדס" גדול ולהעלות מים לבריכה קטנה נוספת.

מסלול ההליכה של כמה ק"מ בודדים הינו מעגלי ומתאים לעגלות מכל סוג. כך, בין בריכות מים אחת לרעותה, דרך עצי אתרוגים ושלטים המצהירים כי אתרוג שנגזל אינו כשר! יכולנו להבחין בעשרות סוכות בגדלים, צורות ואפיונים שונים והסברים על כשרות הסוכה. מבחינת הילדים והחרדונים שהיו שם, זה היה מקום אידיאלי לשחק מחבואים.

IMG_2438IMG_2411

לאורך הדרך ישנם ספסלים ומקומות מוצלים למנוחה, אמפי קטן לתצפית וסדנאות להכנת כדי חימר. אשלים, הרדופים וחרובים ליוו אותנו לאורח המסלול ו"דם המכבים" היה הטריגר לעוד סיפור גבורה.

חזרנו לרכב והמשכנו משם, כיאה למכבים אמיצים, ליער בן שמן. ביציאה מנאות קדומים עולים על כביש 443 ומפרססים בהזדמנות הראשונה על מנת לנסוע חזרה מזרחה. לאחר נסיעה של קילומטר או שניים פונים ימינה ליער בן שמן ועוקבים אחר השילוט לעמק הנזירים. בעמק וביער כולו ניתן למנגל ולרכוב על אופניים או סתם לטייל ברגל ולראות פריחה, אם נוסעים בעונה המתאימה. גולת הכותרת של עמק הנזירים היתה מערה ששימשה למגורי נזירים בתקופה הביזנטית ומאז נשתמרה. ניתן לראות על קירות המערה צלבי קרס שצוירו ע"י הנזירים. לנו זה סיפק השראה למנוחת לוחמים קצרה בתוך המערה עם תה ועוגיות. של מכבים כמובן.IMG_2491IMG_2482

IMG_2502

היעד האחרון להשלמת אוירת החג היה מקום הקבורה של המכבים. נוסעים מזרחה על כביש 443, מהיציאה מיער בן שמן עד צומת שילת, עושים פרסה ומחפשים את הפניה ימינה (צפונה) לקברי המכבים ולאנדרטות ההנצחה במקום.

טיול בעקבות המכבים, איך לא חשבנו על זה קודם? תודה טיולי! כבר הספקנו לחזור לשיגרה.

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

2 תגובות

  1. נשמע כאילו היה טיול מאוד מהנה ועשיר בענין ובארועים גם לילדים וגם למבוגרים.

    • אכן גדוש ומעניין והמכבים חזרו כל כך רצוצים ועייפים ומיד הלכו לישון 🙂

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *