יום שישי , 19 אפריל 2024

ירושלים של זהב, קלטורה וסיורים מודרכים – המלצות לפעילות בשבתות וחגים

"אוויר הרים צלול כיין" - כיפת הסלע מתצפית רחבעם זאבי

"אוויר הרים צלול כיין" – כיפת הסלע מתצפית רחבעם זאבי

הפעם החלטנו לטעום, לדגום, להריח ולהרגיש את ירושלים באופן אחר ועל כן סיבלטנו (שכרנו בשכירות משנה דרך אתר Airbnb) בית פרטי בעיר עם חצר קטנה על מנת לחוות את העיר באופן קצת פחות מתוייר. יותר אותנטי, יותר נקי ו"הכי קרוב לקרקע" על אדמת העיר הכל כך משמעותית, קדושה, אחרת ואסתכן ואומר, אולי גם מהיפות בעולם. לי היא עושה את זה ובגדול. אז כדי להיכנס לאווירה הצטיידנו בפלייליסט של שירי ירושלים שהוכן על ידי כל בני המשפחה כשכל אחד, מקטן ועד גדול, תרם למאגר לפחות שיר אחד וביניהם ישנים וטובים (וגם קצת דכאוניים) כמו "באב אל וואד", "שומר החומות" ו"ירושלים של זהב" וחדישים יותר כמו "הנה אני בא" של הדג נחש.

תמונות אווירה בהבית המסובלט שלנו

תמונות אווירה מהבית המסובלט שלנו

למרות הדעה הרווחת והלא מוטעית ביסודה שירושלים הינה עיר דתית וככזו רובה ככולה סגורה בשבתות ובחגים, מסתבר שעם תכנון טיול מדוקדק וקפדני מבעוד מועד ניתן לבלות בעיר חופשה משפחתית קסומה, חוויתית ומלאה. תודה לבן זוגי, ערן, על תכנון הטיול ועל הצילומים 🙂

 היום הראשון:

  1. מוזיאון ישראל – מומלץ להצטייד מבעוד מועד בכרטיסים מוזלים דרך אתר "בהצדעה" או 1+1 של לאומי קארד. בימי שלישי, בשבת ובחג, הכניסה לילדים הינה חינם. (גם בחוה"מ סוכות הכניסה לילדים הינה ללא עלות וכוללת גם כניסה ל"עפיפוניאדה"). למעט פעילויות ישנן במוזיאון תערוכות קבועות ומשתנות ובנוסף "היכל הספר", הידוע כמקום בו מונצחות המגילות הגנוזות ובהן כתבי היד העתיקים בעולם של התנ"ך וכתבי יד מאוחרים יותר כדוגמת "כתר ארם צובא". המגילות בנות האלפיים שנה נתגלו בחורבת קומראן שבמדבר יהודה. עוד במקום סדנאות ופעילויות נוספות הכרוכות בתשלום, עליהן מומלץ להתעדכן באתר המוזיאון, טרם ההגעה. מתאים לילדים מגיל 4 ומעלה וניתן להעביר במקום כמה שעות, בהתאם למידת העניין והסבלנות של הילדים והמבוגרים.
    מוזיאון ישראל - בשביל הקלטורה

    מוזיאון ישראל – בשביל הקלטורה

    איילי במוזיאון

    איילי במוזיאון

    היכל הספר (או בפי גיא "מיכל הספר")

    היכל הספר (או בפי גיא "מיכל הספר")

    ישן מול חדש

    ישן מול חדש

    אומנות קונספטואלית

    אומנות קונספטואלית

  2. פארק המפלצת – פארק שעשושים קטן ונחמד בקריית יובל. מומלץ לביקור קצר ורק אם נמצאים באיזור וכדי להיווכח שאכן יש מפלצות נחמדות.
    יש מפלצות חמודות - פארק המפלצת

    יש מפלצות חמודות – פארק המפלצת

  3. מסעדת כרמא בעין כרם – האוכל טעים ולא יקר. המסעדה אינה מותאמת לטבעונים, למרות זאת, הרכבתי לי מנה טעימה ומשביעה.

היום השני:

  1. הר הזיתים, סיור בניחוח צלבני: זהו המקום בו שהה ישו בשבוע האחרון של חייו. מכאן הוא נכנס לעיר לקראת הסעודה האחרונה, זהו המקום ממנו הוסגר בטרם נצלב (מערת הבגידה) ומכאן גם עלה השמיימה ולפי האמונה, זה המקום ממנו גם ישוב לתחייה.
    כדאי להגיע לסיור בלבוש צנוע (מכנס או חצאית מהברך ומטה וכתפיים מכוסות) שכן הכניסה לכנסיות ולמקומות הקדושים מחייבת זאת.

א.      תצפית רחבעם זאבי (ליד מלון שבע הקשתות) הכוללת נוף עירוני מרהיב ביופיו ובית עלמין יהודי מהעתיקים בעולם, בו קבורים בין היתר הרמב"ן, הנרייטה סאלד, מנחם בגין, ש"י עגנון, זלדה, אדמו"רים מכובדים ועוד כהנא וכהנא.

תצפית רחבעם זאבי

תצפית רחבעם זאבי

המשיח וחמורו הלבן בתצפית רחבעם זאבי שעל הר הזיתים

המשיח וחמורו הלבן בתצפית רחבעם זאבי שעל הר הזיתים

ב.      בי"ח וכנסיית אוגוסטה ויקטוריה – הכניסה לשטח הכנסייה והעליה של 200 מדרגות למגדל כרוכים בעלות של 5 ש"ח למבוגר. ילדים ללא עלות. המקום סגור בחגים נוצריים.

בי"ח וכנסייה ע"ש אוגוסטה ויקטוריה (אישתו של וילהלם השני עליו נרחיב ביום הבא))

בי"ח וכנסייה ע"ש אוגוסטה ויקטוריה (אישתו של וילהלם השני עליו נרחיב ביום הבא)

ג.        האוניברסיטה המורמונית – הכניסה חינם. במקום שילוב מרהיב של נוף מהיפים בארץ, גן תנכ"י, אולם קונצרטים, רוח התנדבותית, מייצגים ארכיטקטונים מרהיבים, מורשת והרבה קלטורה. המורמונים סוברים כי התבונה היא תהילת האל ובאווירה זו מנוהל המרכז,  המכונה בשמו המודרני – המרכז הירושלמי ללימודי המזרח הקרוב ובו לומדים כ 160 סטודנטים והוא מנוהל כולו על ידי מתנדבים. הסיור כבן שעה משלב צפייה בסרטון קצר בן 13 דקות, האזנה לשלושה קטעים מוזיקליים בעוגב, המנוגנים באולם הקונצרטים הגדול ובו נוף ירושלמי קסום.
במהלך כל השנה מתקיימים במרכז ללא עלות, קונצרטים מגוונים של מוסיקה קלאסית, ג'אז ואתנית.  ניתן להגיע בערב הקונצרט על בסיס מס' הזמנה אותה ניתן לקבל החל מהשעה 7:00 בשער הכניסה. את תוכנית הקונצרטים והסבר על הזמנת כרטיסים ניתן לקבל בדוא"ל: concerts@jc.byu.ac.il

מכינים שמן זית בגן התנ"כי שבחצר האוניברסיטה

מכינים שמן זית בגן התנ"כי שבחצר האוניברסיטה

מאזינים לעוגב, אחד הגדולים במזרח התיכון

מאזינים לעוגב, אחד הגדולים במזרח התיכון

ד.      כנסיית מריה מגדלנה – הכניסה חינם.

כנסיית מריה מגדלנה, עוזרתו הנאמנה של ישו

כנסיית מריה מגדלנה, עוזרתו הנאמנה של ישו

  1. מתחם התחנה + גן הפעמון הסמוך ובו מתחם הרולר בליידס.
    מתחם התחנה הירושלמי

    מתחם התחנה הירושלמי

  2. ארוחת ערב במסעדת הסדנא הסמוכה למתחם התחנה. טעים, לא זול ומעט פלצני.

היום השלישי בסימן "אם תרצו אין זו אגדה":
כפעמיים בחודש, בימי שבת ו/או בחג, נערכים סיורים חווייתיים ומהנים ברחובות העיר ללא עלות. בכל פעם הסיור בנושא אחר, מומלץ להתעדכן באתר מבעוד מועד. חשוב לקחת בחשבון שהסיור הינו רגלי וכרוך בהליכה לא מועטה ובהסברים המותאמים לילדים גדולים ולמבוגרים. ילדים קטנים עשויים להשתעמם, נסו להתאים את אופי ונושא הסיור לתמהיל האנשים העתידים להשתתף בו.

  1. סיור מודרך חינמי בעקבות הרצל:
    מסלול: מלון קמיניץ בו שהה הרצל, המרכז הרפואי שערי צדק, מחנה האוהלים של וילהלם ברחוב שאול אדלר, בית "הרצל" בשדרות ממילא, שער יפו בכניסה לעיר העתיקה.
    מתוך תיאור הסיור: "נלך ביחד עם בנימין זאב – תיאודור הרצל ברחובות ירושלים. נראה איך נראית ירושלים בעיניו, ננסה לחוות את הרגשות הקיצוניים אותן חווה בביקורו הקצר".
תחילת הסיור בכיכר ספרא

תחילת הסיור בכיכר ספרא

11 עובדות מעניינות על הרצל:

  • הרצל נולד בבודפשט ועבר עם הוריו להתגורר בוינה. הוא כתב מחזות, היה משפטן ועיתונאי בעיתון צרפתי מוביל. משפט דרייפוס וגילויי האנטישמיות בהם נתקל משחר ילדותו הופכים אותו לעסקן ציוני נלהב.
  • בשנת 1898 – בהיותו בן 38 שנה, ביקר הרצל בפעם הראשונה והיחידה בארץ.
  • ויליאם הכלר, מסיונר וכומר בריטי שנתקל במניפסט – ״מדינת היהודים״, אותו כתב הרצל בשנת 1896 כשנה וחצי לפני הקונגרס הציוני הראשון, היה זה שקישר בין הרצל לבין הקיסר הגרמני וילהלם השני ודרכו לסולטאן העותומני ששלט בארץ ישראל באותם שנים.
  • משלחת של 5 עסקנים ציונים מצטרפת לביקורו של הרצל בארץ על מנת לפגוש את וילהלם השני. בדרך לארץ, במפגש מקרי בין שתי המשלחות בקושטא, נקבעות מרבית ההבנות להקמת מדינה ליהודים שתקרה רק 50 שנה מאוחר יותר.
    מלון קמיניץ, המלון היהודי הראשון, 1878

    מלון קמיניץ, המלון היהודי הראשון, 1878

  • וילהלם עובר במקווה ישראל בדרכו לירושלים, שם הוא מזהה את הרצל ועוצר לדבר עימו. דוד וולפסון מהפמליה של הרצל שולף מצלמה ומצלם את השניים. לאחר שחברי המשלחת מבחינים שרק הנעל של הרצל מופיעה בתמונה, הם מצלמים את הרצל על גג אחד הבתים במקווה ישראל ועושים פוטומונטאז׳ לתמונה המוכרת מאותו ארוע הסטורי.
    הפוטומונטאז' הראשון מהמפגש ההיסטורי של הרצל ווילהלם בארץ

    הפוטומונטאז' הראשון מהמפגש ההיסטורי של הרצל ווילהלם בארץ

  • כחצי שנה לפני בואו של וילהלם השני לארץ, העיר ירושלים עוברת "מתיחת פנים", מתקשטת ומנוקה לכבודו. למרות זאת, הרצל מתאכזב מאוד מחזות העיר, מהלכלוך ומהזוהמה ובתיעוד ביומניו הוא לא חוסך ביקורת.
  • מחנה האוהלים של וילהלם ובו 125 אוהלים, ברחוב שאול אדלר, בתחילת נובמבר 1898, הוא מקום המפגש של הפמליות של הרצל ווילהלם השני. במפגש בין השניים מקריא הרצל את ה"גראנד שפיל" שלו, דרשה שהכין מבעוד מועד מתוך הבנה שאחרי המפגש שהיה בקושטא, המפגש הנוכחי יהיה רק "סגירת פינות" וסיכומים אחרונים. למרות זאת וילהלם "מנפנף" אותו וכתשובה לנאומו אומר שהנושא מעניין ושינסה לבדוק מה ניתן לעשות.
    עם המדריכה אפרת

    עם המדריכה אפרת

  • שנים לאחר המפגש הרצל עוד מתייסר ש"פישל" בנאום ומנסה לחשוב מה יכול היה לעשות או להגיד אחרת. מה שהרצל לא ידע והתברר רק שנים מאוחר יותר הוא שוילהלם ניסה "למכור" את הרעיון לסולטן כבר אחרי המפגש עם הרצל בקושטא אך זה סרב בשל התקופה הרגישה באימפריה שלו ובשל המקום הקדוש עליו לא רצה לוותר.
  • הרצל מתאכזב מחזות העיר ומהמפגש הלא מוצלח עם וילהלם ועולה על הרכבת הראשונה ליפו ומשם על האונייה הראשונה אל מחוץ לארץ, אוניית הדרים ששטה לאלכסנדריה.
  • בשנת 1902, כשנתיים לפני מותו של הרצל הוא כותב את אלטנוילנד (ארץ חדשה-ישנה), רומן אוטופי בו הוא מתאר את חזון העיר העתידי כפי שזה נשקף מעיניו.
  • בדיעבר, שנים אחרי המפגש בין השניים ברור מעל כל צל של ספק שהמפגש לא היה לשווא, הוא הקנה להרצל שם ומעמד ואלה איפשרו לו להמשיך ולפעול למען המפעל הציוני, דבר שסלל את הקשר לאימפריה הבריטית המתהווה ולהצהרת בלפור שהתקיימה ב- 1917,  כ- 13 שנים לאחר מותו של הרצל.
  1. טיול ברובע הנוצרי בעיר העתיקה וארוחת צהריים במסעדה המקומית המשובחת – "חומוס לינא".
    תמונה משפחתית ליד שער יפו

    תמונה משפחתית ליד שער יפו

    שחף במופע אקרובטיקה

    שחף במופע אקרובטיקה

    מטיילים בשוק

    מטיילים בשוק

  2. סיור בעקבות הדינוזאורים ב"אתר הדינוזאורים" בבית זית, רק דקות נסיעה מירושלים, בצמוד למגדל המים בישוב. זהו אתר ארכיאולוגי יחיד מסוגו בארץ בו זוהו ואומתו עקבות דינוזאורים. הכניסה לאתר ללא תשלום אך בתאום מראש עם מזכירת הישוב בטלפון: 02-5346334.
    בעקבות הדינוזאורים בבית זית

    עקבות דינוזאורים בתמונה מצד ימין

  3. ולסיום – מסיק זיתים עצמי.
    שלוש דורות מוסקים זיתים ביחד

    שלושה דורות מוסקים זיתים ביחד

    איילי בשוק ברובע הנוצרי

    איילי בשוק ברובע הנוצרי

אקצר בסיכומים מפאת אורכו של הפוסט – היה תענוג! אז מי אמר "סגור בחג" ולא קיבל?!
במיוחד עכשיו לרגל החגים והחופשים המתרגשים עלינו לטובה מומלץ להכין מסלול טיול ולהתעדכן מבעוד מועד במקומות הפתוחים בחג ובפעילויות המיוחדות לחופש הנערכות בהם ו… דברו איתי אחרי החגים 🙂

רעיונות נוספים לטיולים באיזור:

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.