יום שישי , 26 אפריל 2024

בית הספר הירוק – הגשמת חלום

צילם: גדעון סביר
הכתבה פורסמה במגזין פאוזה, גליון ספטמבר 2011

"כדי להגשים חלום אחד ישן יש צורך במיליון חולמים שלא עוצמים את עיניהם" היה המשפט ששבה אותי באחד הנאומים, חוצבי הלהבות, שנישאו בכנס חניכת בית הספר וקיבוע המזוזה שנערך בסוף אוגוסט, ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים תשע"ב. לאחר ציפייה של שמונה שנים בקירוב בהן חיכתה שכונה שלמה, כארבעת אלפים תושבים, שהם כמעט 1000 משפחות ולמעלה ממאתיים תלמידי יסודי להקמת בית ספר בקירבת הבית, הגיע השבוע הרגע המיוחל ובית הספר הירוק החדש פתח את שעריו לשנת לימודים חדשה.

שלוש מאות עשרים ואחד תלמידים נלהבים והוריהם נלהבים לא פחות, גדשו את בית הספר ביום חמישי, הראשון לספטמבר. מאתיים ארבעים מהם ממתחם 200 בעיר ושמונים מהסביבה הקרובה. קישוטים, שוקולדים ובלוני הליום ססגוניים קישטו את המקום ואת פניהם הנרגשות של התלמידים והוריהם, קיבלו בשער ראש העיר, חי אדיב ומנהלת בית הספר, מירב מזור, שהרעיפו על הילדים הנרגשים חיבוקים ולא פסחו גם על לחיצות ידיים חמות וחיוכים להורים המצלמים.

אחד עשר כיתות לימוד, מתוך שמונה עשר כיתות בפוטנציה שמכיל המבנה, מאוכלסות בלמעלה משלוש מאות תלמידים מכיתות א'- ה', החלו את פעילותם בשנת הלימודים הנוכחית וקל זה לא היה. בתוך כחודשיים הרכיבה הגב' מזור, מנהלת בית הספר הנבחרת, את הצוות הפדגוגי והחינוכי ועד ימים ספורים בטרם נפתחה שנת הלימודים עוד גייסה מורים ואנשי מקצוע לצוות. כל  הגורמים שלקחו חלק בהרכבת הצוות ובהערכותו לקראת שנת הלימודים עבדו בלחץ זמנים עצום אך נרתמו עם הרבה אנרגיות למלאכת ההערכות ולהכנות של בית ספר בהקמה. "הכל הסתדר ממש ברגע האחרון וכבר ביום הראשון ללימודים הדברים התחילו להכנס לתלם וכל דבר נכנס למשבצת שלו. השנה התחילה טוב מאוד, מעל ומעבר למצופה ואני מקווה ומייחלת שכך היא תימשך" סיכמה מזור.

בין מזרח למערב

חבלי הלידה של בית הספר לא היו קלים. באפריל 2010, באחד מימי השישי ערכו תושבי המתחם צעדת מחאה להליכה בטוחה לבית הספר, תחת הכותרת "גם ילדי מתחם 200 רוצים להגיע ברגל לביה"ס". בצעדה לקחו חלק עשרות הורים וילדים שצעדו ברגל לבית הספר "ממלכתי א'" ששימש אותם באותה עת והיה ממוקם במרחק של כשלושה ק"מ מביתם. בהמשך, עבר בית הספר ממלכתי א' למשכנו החדש בצד המערבי של העיר וגם ההגעה אליו היתה כרוכה בהסעות בבקרים ובצהרי היום שארכו, לעיתים, כחצי שעה לכל כיוון.

עד לפני שנה וחצי עוד נשמעו קולות מגורמים יודעי דבר בעירייה ומחוצה לה שטענו שעד שנת 2013 לא יבנה בית ספר לתושבי המתחם ורק העקשנות והעבודה הקשה הביאו לכך שבית הספר נפתח כבר בשנת הלימודים הנוכחית.

"זה אושר גדול וכיף גדול לראות כל כך הרבה אנשים הולכים כל בוקר לבית הספר ברגל. היה כאן תהליך יפה ושיתוף פעולה פורה של הרבה אנשים שדחפו והאמינו וגם כאלה שקצת פחות האמינו, אך התוצאה בהחלט מרגשת", מסכם בחיוך נוה גור, יו"ר פורום מתחם 200 ומי שהיה שותף מלא בתכנון ובעשייה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבניית בית הספר לא ארכה 7 חודשים כפי שנוטים להתבלבל, אלא 7 חודשים ועוד 8 שנים. "בי"ס יסודי הוא דבר טריוויאלי בכל שכונה ואמור היה להבנות כאן עוד הרבה קודם. רק ברכב, לאחר שהכנסתי את ילדיי לכיתה והתרגשתי איתם, הרשתי לעצמי לנשום עמוק ולומר: "עשינו זאת!".

שבעה חודשים ברציפות עסקו במלאכת ההקמה מאות אנשים שעבדו ימים כלילות כדי לעמוד בלוח הזמנים הצפוף שעמד לרשותם ומנגד עקבו בציפייה דרוכה תושבי המתחם וסביבתו אחר התקדמות הבניה, שעד לפני חודשיים עוד לא היה ברור אם תסתיים בזמן.

דנה, אמא לשתי בנות הלומדות בבית הספר מספרת: "חיכינו בסבלנות אין קץ ולעיתים בחוסר סבלנות לאירוע המכונן הזה, אמנם ישנן עוד עבודות בניה ושיפוצים שטרם נסתיימו אך התוצאה בהחלט מעודדת. התסריט האופטימי והכמעט בלתי אפשרי התממש לנגד עיניינו".

חלום שהתגשם

מנהלת בי"ס, מירב מזור, שיתפה את הנוכחים בנאום שלה לחניכת המבנה בחלומה הישן להקים בית ספר מראשיתו. מירב סיפרה שכל חייה המקצועיים כמורה, כסגנית מנהלת וכאשת חינוך, חלמה להקים בי"ס בדיוק כשם שתושבי המתחם חלמו שיוקם עבורם אחד כזה בסמוך לבית.

אך כמו כל חלום שמתגשם, ישנה דרך לא קלה שצריך לעבור בדרך להגשמתו. הדרך הזו כללה פגישות רבות של פורום המתחם ושל התושבים עם גורמים שונים ברשות, בראשם ראש העיר וועדת החינוך, אסיפות דיירים תכופות, עידכונים, מכתבים, חודשים מיגעים של הכנות, הערכות ובניה וגם לא מעט פוליטיקה.

נוה מספר על שיתוף פעולה יוצא דופן בין הגורמים השונים שהיו מעורבים בתהליך וחולק קרדיט גדול במיוחד לחבריו לפורום. "צריך להבין שאם לא אנחנו לא היה נפתח השנה בי"ס ודברים בוודאות לא היו קורים כפי שקרו". כדוגמא הוא נותן את החניון הגדול שהוקם בסמוך לבית הספר ומספר שעד לפני קצת יותר מחודש הוא לא היה כלל בתכנון והושמש בעקבות בקשת הפורום.

לפני מספר חודשים, מהרגע בו נבחרה הגב' מירב מזור לתפקיד המנהלת והתחיל להתגבש הצוות החינוכי, סיימו חברי פורום המתחם את מרבית עבודתם בנושא בית הספר והשרביט הועבר במלואו למנהלת בית הספר. יחד עם זאת , בהמשך תיבחר הנהגת הורים בית סיפרית שתמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם צוות בית הספר ותפעל למען רווחת התלמידים.

עדיין לא תמה המלאכה וישנן עדיין לא מעט סוגיות המצריכות פתרון מידי בכל הנוגע לדרכי הגעה בטוחות של הילדים לבית הספר וכן עניינים נוספים במבנה עצמו. יחד עם זאת כבר ניתן להתרשם מהמבנה החדשני, המרשים והמואר, מהמדשאות רחבות הידיים ומערוגות הפרחים והתבלינים המעטרות את החצר ונושאות ניחוח נעים ורענן המחמם את הלב. כל אלה אינם לנוי בלבד שכן הושקעו בהם לא מעט חשיבה ותכנון קפדניים תוך שימת דגש על בנייה ירוקה שאף זיכתה את בית הספר בשם המחייב "בית ספר ירוק".

בית ספר ירוק

סוגיית שמו של בית הספר נותרה עדיין בגדר תעלומה. השם הזמני "נחשון" שניתן לו על שמו של הרחוב שבו הוא הוקם, הורד מהר מאוד והוצא משימוש מחשש שמא ישתרש עמוק מידי בתודעה ובמקומו הוצע השם "בגין" שעדיין נבדק. מכל מקום, שם רישמי לבית הספר טרם הוענק אך עבור תושבי המתחם, כתושבת גאה במתחם וכאמא לשני תלמידי בית הספר, הוא "בית הספר הירוק שלנו".

בית הספר נקרא ירוק משום ההיבט החסכוני באנרגיה והידידותי לסביבה שבו ובנוסף, ירוק – כמטפורה לטבע הרב והירוק שבו. בית הספר חורט על דגלו לטפל, ללמד ולהעלות לראש סדר היום ולראש תוכנית הלימודים את הזיקה של האדם לטבע וכן את חובתנו כחברה לשמר אותו.

נדב גופר, ראש מדור חינוך והסברה של היחידה האיזורית לאיכות הסביבה ומי שלווה את בית הספר משלב התכנון והבנייה שלו סובר שבית ספר ירוק הוא לא רק מושג ועל מנת להמשיך ולשמר את השם המחייב יהיה על הצוות החינוכי ועל כל דרי בית הספר לעמול קשה על מנת לתחזק ולהנחיל לתושבים, לתלמידים ולקהילה כולה את ה"גישה הירוקה".

"בית הספר נבנה בהתבסס על המושג קַָיָימוּת, על אור, טבע והחיבור לטבע ואנחנו עדיין חושבים על הצעדים הראשונים שיש לנקוט בהם בהיבט הירוק", מספרת מנהלת בית הספר. "בשלב הראשון, חשוב לי שלילדים יהיה מגע פיזי עם האדמה ולכן הוספנו שיעורי חקלאות וחווה חקלאית ובהמשך ילמדו התלמידים  ע"י תצפיות ופעילות חוויתית כיצד מבנה בית הספר, בו הם מבלים כשש שעות ביום, מתחבר לקיימות. צעד, צעד תתגבש ותבנה גם תוכנית הלימודים בהקשר הירוק שלה" מבטיחה מזור ומוסרת לכל התלמידים, ההורים והצוות שנה טובה, שנה של קידום אישי והשגת יעדים.

ראש העיר, מר חי אדיב, מצטרף לברכות ולאיחולים ובאיגרת אישית לדרי בית הספר מברך את כולנו בברכת "שנת לימודים מאתגרת ויצירתית, בה יממשו ילדינו את כישוריהם". אמן ואמן.

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

2 תגובות

  1. יפה מאוד. כתיבה ממש מקצועית.
    נאחל להם הצלחה רבה בהמשך, כולל פתרון מהיר של בעיות התנועה (הליכה רגלית בטוחה מהמתחם וחזרה) – כי בנפשנו הדבר.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *