יום שני , 29 אפריל 2024

איך בוחרים קריירה? אומנות המיפוי

baply1

"…הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה מעבר למה שניתן לתאר. זה האור שלנו, לא החושך, שמפחיד אותנו ביותר…

ככל שניתן לאורנו להאיר, אנחנו בלא להיות מודעים לכך, נותנים את הרשות לאחרים לעשות זאת. כשאנחנו משוחררים מפחדנו שלנו, נוכחותנו משחררת, באופן אוטומאטי, אחרים." מתוך נאום ההכתרה של נלסון מנדלה לנשיאות.

תחשבו טוב איפה תרצו לראות את עצמכם בעוד 5 או 10 שנים. כמובן שעד אז עוד הרבה מים יעברו בירקון, או שלא, לפי מצב הגשמים היום ובכל זאת, זה המדד נכון להיום והוא מספק דיו.

בהלקח בחשבון שתוכניות הן בסיס מעולה לשינויים, כל שדרוש וזו מיומנות בפני עצמה, הוא לתכנן תוכניות אך גם לדעת לזרום ולנתב עצמנו נכון בהתאם למציאות המשתנה.

לאחר שהצבנו לעצמנו מטרה רחוקה או יעד בו נרצה להיות בעוד כך וכך שנים, מתחילים לגזור ממנו מטרות קצרות טווח/ יעדי ביניים ומשם ממשיכים לפרוט למעשים. מתחילים מהמקרו – הכיוון, התחום,ומשם מתחילים לפרוט את יעדי הביניים ואת היעדים למשימות בהם נצטרך לעמוד וכך נוצר גאנט (ציר זמן המתאר את תכנון המשימות לפי סדר קדימויות). הגאנט יכול ורצוי שיגיע לכדי תאור משימות יומיומיות, שבועיות וחודשיות. ככל שיהיה ממוקד ומפורט יותר, כך יהיה לנו קל הרבה יותר לפעול לפיו כדי להגיע למטרה הסופית/ היעד הנחשק.

אם נלך צעד אחד אחורה, על מנת להחליט מהו הכיוון המתאים לנו, נתחיל במיפוי תחומי העניין שלנו, הכישורים והאילוצים. כיאה לחובבת טבלאות מושבעת, מצ"ב טבלה לדוגמא:

תחומי עניין הכלים שברשותי:                   כישורים והשכלה אילוצים אוביקטיביים
משאבי אנוש יכולת ארגון גבוהה תואר ראשון במנהל עסקים איזור השרון ומרכז
מכירות איש של אנשים 5 שנות ותק כמנהל שיווק ומכירות שעות עבודה: סבירות לפי דרישה, פעמיים בשבוע צריך לצאת מוקדם
נדל"ן רהוט/ וורבלי יכולת לעבוד/ להשלים שעות מהבית
משימתי שכיר
טווח שכר: 15-18K

הבהרות:

ארגז הכלים מורכב מכישורים ומהשכלה. לצורך עמידה על כישוריכם, אני מציעה תרגיל: תעזרו בשניים או שלושה אנשים שמכירים אתכם טוב ובקשו מכל אחד מהם בנפרד, למנות עבורכם מספר כישורים/ תכונות דומיננטיות/ דברים שאתם טובים בהם, לאחר מכן, שלבו את מכלול הדברים והכינו רשימה של כישורים בהם אתם מצויידים.

אילוצים: בקטגוריה הזו רושמים את כל אילוצי העבודה: מיקום החברה, שעות עבודה, שכר, גם גודל החברה והאם להיות שכיר או עצמאי יכולים לצורך העניין להכנס לרשימת האילוצים. כשבודקים את נושא השכר, חשוב לבדוק מבחינת כלכלת המשפחה, מה השכר אותו אני צריך/כה "להביא הביתה" למחייה. האם השכר הוא פרמטר עליו ניתן להתפשר או אם לאו. בבואנו לבחון שינוי כיוון או שינוי מקום עבודה, חשוב שנדע כמה אנחנו גמישים מבחינה כלכלית. זכרו שהמניע הוא: איפה יהיה לי טוב ומה יגרום לי להיות מאושר.

המטרה היא למצוא כיוון/ תחום/ עיסוק שמעניין אותנו ולהתמקצע בו. וההתמקצעות לוקחת זמן ולעיתים מצריכה התפשרויות פיננסיות ואחרות וצריך להיות ערוכים ומוכנים גם לזה. אחרי שיש לנו כבר כיוון, נשאר להתמקצע, למצוא את הייחוד שלנו בשוק הרווי מכל וכל הזה ולהתפרנס בכבוד.

כל הדברים האלה נכונים בעיקר למי שלא מפחד מעבודה קשה. אמר לי פעם מורה הטאבלות שלי בהודו: "Practice, practice, then good", לא בטוחה אם הוא התכוון לזה שאם אתאמן הרבה אהיה טובה או שבסוף יהיה טוב (עם דגש על בסוף) ובכל מקרה מאז אני מקפידה, באנגלית קלוקלת ובמבטא הודי, לשנן את המשפט, בהקשרים שונים, בכל פעם ויודעת שמי שמאמין ומתאמן, מצליח. אימון מתוך המקום של לחזור ולעשות שוב ושוב את אותם דברים, ללמוד מטעויות, להשתפר, לרכוש מיומנויות, והכי חשוב, להיות חדשניים ולהביא את הצבעוניות שלנו לתוך העבודה שאנו עושים.

מיפוי הפרמטרים:

venn chart

* בתחום הזה נמצאות משרות שלא נמצאות בתחומי העניין שלי אך מתייחסות לכלים שברשותי (כישוריי והשכלתי) בהתאם לאילוצים.

** בתחום הזה נמצאות משרות המשלבות לפחות תחום עניין אחד עם הכישורים וההשכלה שברשותי.

*** בתחום הזה נמצאות משרות מתחום עניין שמעניין אותי והמתייחסות לאילוצים האובייקטיבים, מבלי לקחת בחשבון, בהכרח, את כישוריי והשכלתי.

כמובן שהשילוב בין כל הפרמטרים יחד נותן את העבודה האולטימטיבית. ככל שנתרחק מהמרכז לכיוון קצוות אחד העיגולים, יהיו שם משרות פחות אופטימליות שיהיוו ברירת מחדל. אין רע בברירת מחדל. גם כאן ניתן להשתמש ב"מבחן המאזניים" ולבחור על מה מתפשרים והאם אנו שלמים עם הפשרה ועם המחיר שלה.

זיכרו שגם השינויים הגדולים ביותר התחילו מרשרוש קטן של כנפי הפרפר, אי שם באפריקה הרחוקה. לפי “אפקט הפרפר” – שינויים קטנים עכשיו, עשויים לגרום לשינויים גדולים בהתנהגות המערכת בטווח הזמן הארוך.

וכמובן, לא לשכוח – Practice, practice then good’".

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

3 תגובות

  1. judith halper

    יפה חביבתי.
    הסבלנות תמיד משתלמת בסוף .. אמר – הגורו מבני ברק,
    והעיקר להאמין בעצמך…

    • תודה לך! לא מכירה אישית את הגורו שלך מבני ברק אבל יש הרבה בדבריו!
      גם אני מאמינה בך!

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *