יום שישי , 26 אפריל 2024

זה לא אתה, זה אנחנו! – חמש הדרכים הנלוזות לפטר בהן עובד

מתוך טור שאמור היה להתפרסם באתר אונלייף לפני המאורעות האחרונים, המחאה המבורכת ולפני שכלב השמירה של הדמוקרטיה נעמד זקוף על שתי רגליו האחוריות ונבח בקול – למען צדק חברתי . אז אם בצדק עסקינן, איך דברים כאלה עדיין מתרחשים במדינה פסאודו נאורה, כזו הנלחמת למען הצדק, אני שואלת?!

זה מתחיל בלחיצת יד חמה, הרבה חיוכים ושלל הפתעות בדמוי מחברת ספירלה ובה מימרה חכמה שמחכה לך ליד המחשב לצד איחולי הצלחה לבביים מהבוס. כולנו יודעים איך זה מתחיל אבל אף אחד לא יודע מתי ואיך זה יסתיים.

כמו בנישואין, כך גם ביחסי עבודה: את הכתובה מטקס הנישואין מחליף הסכם העסקה מפורט בכתב או בעל פה ואת טבעת הנישואין מחליף תג עובד מבריק מפלסטיק שמספק, מעבר לכניסה בשערי המשרד, גם מחיר מסובסד לארוחות צהריים ואולי גם כרטיס שני חינם לפסטיגל. אשה חכמה אמרה לי פעם: "מכירים היטב את האדם איתו מתחתנים אבל לא מכירים כלל את האדם ממנו מתגרשים" והמשפט מקבל משנה תוקף גם ביחסי עבודה.

הנה חמש דרכים נלוזות בהן הבינו העובדים שהם מפוטרים (ועד כמה שזה תלוי בכם, לא מומלץ לנסות את זה בבית):

  1. תג העובד כבר לא עובד – שחר, עבד שנתיים כמתכנת באחת מחברות ההיי טק הגדולות והתבשר על פיטוריו במקרה. "הגעתי בבוקר לעוד יום עבודה שגרתי, העברתי את התג והדלת לא נפתחה, ניסיתי שוב ושוב, הייתי בטוח שהכרטיס שרוט מידי ולכן לא פותח. השומר בדק במחשב והודיע לי שהכרטיס מבוטל. כעבור כמה דקות ירד המנהל שלי לפגוש אותי בלובי והתנצל שכך זה נודע לי וגם טרח להגיד לי שלא אדאג ושהם כבר יארזו את הדברים שלי בקופסא ויישלחו לי אותה הביתה. הרגשתי כמו אחרון הפושעים, בושה שזו הדרך להגיד שלום לאנשים שקורעים את התחת ויורקים דם ימים כלילות בשביל מקום העבודה".
  2. המקום שלך, איך לאמר בעדינות, כבר לא שלך! – רויטל, עוזרת למנהל שיווק בחברת תרופות נכנסה לחדרה בתחילת היום וגילתה שמישהי בדיוק מתמקמת ליד המחשב שעד אתמול עוד היה שלה. "זה היה הזוי, גיליתי שמתכוונים לפטר אותי כשפגשתי את מ' בבוקר. היא פשוט נכנסה לחדר שלי והתחילה להניח את הדברים שלה שם בשיא הנונשלנטיות. שאלתי מי היא ומה היא מחפשת והיא פתאום תפסה את עצמה ואמרה בהיסוס שחשבה שאני יודעת שהיא אמורה להגיע היום לחפיפה".
  3. "שלום גם לך" – אחד המקרים הקלאסיים בו מטפלת עו"ד מיה צחור, בעלת משרד עו"ד בתחום דיני העבודה ומייסדת אתר האנטרנט  www.ovdot.co.il,  הוא מקרה של פיטורים לאחר לידה.  עובדת חרוצה ומוערכת שהגיעה לאחר הלידה כדי להגיד שלום ולהראות לחבריה לעבודה את הרך הנולד וזומנה, כבדרך אגב, תוך כדי החיבוקים והנשיקות עם חבריה לעבודה, לחדרו של הבוס שבישר לה שבתום התקופה לה הוא מחוייב על פי החוק, דרכיהם יאלצו להיפרד כתוצאה מאילוצים או מכל סיבה אחרת. עו"ד צחור מבטיחה שמשפטים כמו: "זו כבר לא המסירות הטוטאלית אליה הורגלנו, עכשיו יש לך כבר סדר עדיפויות אחר שלא תואם את האירגון" או "אהבנו אותך יותר לפני מגבלת השעות החדשה שצצה", לא נזכה לשמוע במעמד הזה, פשוט כי זה לא פוליטיקלי קורקט.
  4. רה- ארגון ואתה, מחוץ לארגון – דנה, מנהלת משאבי אנוש בכירה בארגון גדול מספרת שבאחד מגלי הפיטורים שהיו בחברה בשנים האחרונות, עשו רה- ארגון גדול וכמה עובדים ותיקים מצאו עצמם מפוטרים מאחר והתפקיד שלהם כבר לא היה נחוץ יותר. "במסגרת הרה-ארגון התמזגו כמה חטיבות והשירותים לאותם חטיבות הפכו להיות רוחביים. נוצרו כפילויות של מנהלי תחומים ותפקידים נוספים פשוט הפכו להיות לא רלוונטים".
  5. "אי אפשר לפטר אותך אז תעבדי כפקידה" – גלית, שם בדוי, החלה לעבוד כעו"ד במשרה זמנית במשרד עורכי דין וכחודשיים לאחר מכן גילתה לשמחתה שהיא בתחילת הריון. מספר חודשים מאוחר יותר, משהבינה המעסיקה שלה שעקב ההריון היא לא תוכל להפסיק את עבודתה של גלית, הגם שזו הוגדרה מראש כזמנית, היא המשיכה להעסיק את עו"ד גלית בתפקידים פקידותיים. "מצאתי את עצמי עונה לטלפונים ומסננת מיילים במקום לעסוק בתיקים משפטיים וללכת לדיונים בבתי משפט. העניין הוא שכבר הייתי בחודש שישי ולא היו לי הרבה ברירות".

עו"ד צחור מציעה, בכל מקרה לגופו, לבדוק את הזכויות המגיעות על פי חוק ובאופן כללי אם מריחים שפיטורים קרבים, היא ממליצה לאסוף ראיות, לשמור מיילים ולהקליט שיחות לא פורמליות שאולי יסייעו במקרה של תביעה. "בטרם מפטרים עובד, חלה חובה על המעסיק לערוך שימוע וגם לשימוע יש חוקים משלו: יש להודיע מראש על מועד השימוע וטיעוני המעביד ולתת לעובד זמן סביר להערך ולהכין את טיעוניי הנגד שלו. בנוסף, יש לערוך שימוע "בלב פתוח ובנפש חפצה" מתוך כוונה לשמוע את דברי העובד ובטרם מתקבלת ההחלטה הסופית לגבי פיטוריו". בכל מקרה בו מתעורר ספק לגבי הסיבות לפיטורים ו/או הדרך, ממליצה עו"ד צחור ללכת לקבל ייעוץ משפטי או להתקשר ולהתייעץ עם "קו לעובד".

צדק זה צדק ואנחנו זכאים לו גם במקום העבודה.

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *