יום שישי , 26 אפריל 2024

37 אמונות טפלות אבל מי סופר?!

חתול שחור

חתול שחור

לפני יומיים, בדרכנו לחגיגות יום ההולדת של אימי (מזל טוב אמא!) חירבנה עליי ציפור. מצטערת, אין דרך יפה יותר להגיד את זה. מיד הגיעו תגובות "מזל טוב, זה מביא מזל טוב". איזה מזל ואיזה טוב חשבתי, מזל טוב למי שהיה לידי כי זה נפל עליי ולא עליו. טריגר קטן אחד גרם לי להתחיל לבדוק את עניין המזל המשובח הזה ובכלל את עניין האמונות הטפלות ויש כאלה בהמונים. "רוצה לקדם הצלחה במקום חדש? ברור, תיכנסי ברגל ימין, שימי שן שום מתחת לכרית וברכת הבית או העסק". רוצה להתקבל לעבודה או להצליח במבחן גדול, אל תספרי על זה לאף אחד כדי לא לפתוח פה לשטן, או לכל הפחות למרפי. עכשיו, עם יד על הלב ותהיו כנים בבקשה, מי לא נוסע ביום שישי ה-13? מנחשים מה מקורה של החמסה המיתולוגית? האם נפלטים לכם צרור "טפו" סוררים, או האם אתם מקישים על עץ 3 פעמים כשמישהו נותן מחמאה לאחד הילדים שלכם? אם כן, גם אתם נימנים עם קהילת המאמינים.

 מה אנחנו באמת יודעים על אמונות טפלות? איך הן נכנסו לחיינו ומה מקורן והכי חשוב, עד כמה הן באות לידיי ביטוי בחיי היום-יום שלנו? מצעד 37 האמונות התפלות מתחיל עכשיו ואתם מוזמנים להוסיף עוד כאוות נפשכם:

  1. החמסה – זו שאנו תולים למזל, מקורה באיסלם והיא מסמלת את חמשת מצוות האיסלאם העיקריות (עליה למכה לפחות פעם אחת בחיים, דיבור פומבי בשיבחו של האיסלאם, מתן צדקה, צום הרמאדן, ותפילה לכיוון מכה 3 פעמים ביום).
  2. הקשה על עץ 3 פעמים מבריחה רוחות רעות: מצאתי מספר הסברים, הראשון סובר כי הסברה היתה שהרוחות הרעות שוכנות בתוך העצים ולכן הקשה על העץ היתה מבריחה אותם. הסבר אחר מקורו בנצרות והוא קשור לצליבת ישו על צלב מעץ ומכן שהקשה על עץ מקרבת את המקיש לשורשיו ומרחיקה ממנו את הרוחות.
  3. אסור להעביר סכין או מספריים מיד ליד – סימן למריבה.
  4. חתול שחור החוצה את דרכך הוא סימן לאסון ואפילו למוות. היריקה מנטרלת את המזל הרע.
  5. לא פותחים מטריה בבית, זה מזמן צרות.
  6. אסור לשרוק בתוך דירה חדשה שכן זה מזמן משבר כלכלי.
  7. לא עוברים מתחת לסולם ששעון על קיר. החשש  הוא לא לביטחוננו אלא מפני שהסולם השעון על הקיר יוצר משולש ומעבר מתחתיו "שובר" את "המשולש הקדוש". סברה נוספת גורסת כי השתמשו בסולם בעבר בטקס הוצאות להורג שבוצעו בתלייה ולכן מעבר מתחת לסולם עלול היה להפגיש אותנו, לכאורה, עם המת.
    השניה שאחרי העיטוש - רגע שיא

    השניה שאחרי העיטוש – רגע שיא

  8. עיטוש באמצע שיח משמעו כי המתעטש דובר אמת.
  9. שעון ללא סוללה מעכב את הזמן.
  10. לא מדלגים מעל מישהו – זה מקטין אותו, הוא לא יגבה.
  11. ציפורניים זורקים רק לפח כדי לא לדרוך חלילה על ציפורן וסבתי מוסיפה שהסיבה היא כדי שבתחיית המתים יהיה לנו קל יותר לחפש ולמצוא את אברנו/ ציפורננו.
  12. ועוד על ציפורניים: אסור לגזור ציפורניים בערב ואסור לזרוק אותן מהחלון או להוריד במים של השירותים.
  13.  אסור לקנות נעליים לאדם שאוהבים כדי שלא ילך מאיתנו.
  14. אסור להניח נעליים עם הסוליה כלפי מעלה ובהמשך, כל מי שמיישר נעל של אחר, יבוא עליו המזל.
  15.  כשמישהו מת צריך לפזר את נעליו בשני קצוות העיר כדי שלא ינעלו אותם. לנעול  נעל של מישהו מת וכמו כן, להסתרק במסרקו, זה סימן למוות או צרה.
  16. להיכנס ברגל ימין למקום – סימן להצלחה.
  17. רוצים למצוא או להיזכר במשהו שנשכח? היפכו כוס!
  18. צואת ציפורים זה סימן למזל טוב.
  19. גירודים: גירוד ברגל זה סימן שמתקרבת הליכה או מעבר למקום אחר, אם מגרדת לכם יד שמאל, זה סימן שאתם חייבים כסף למישהו ויד ימין? סימן שמישהו חייב לכם כסף. גירוד באוזן ימין מעיד על בשורות טובות ובאוזן שמאל על בשורות רעות. אמונה מימי הביניים שאומצה גם ביהדות ולפיה גירוד באיבר מסויים מצביע ומנבא את העתיד לבוא.
  20. אם מגהקים הרבה, סימן שמישהו מדבר עלינו.
  21. ספר תורה הפוך, מסמן לידה לא טובה.
  22. אם מדברים על מת ומישהו עושה אפצ׳י צריך מיד למשוך באוזן כדי לנטרל את הקללה.
    זהירות מראה שבורה

    זהירות מראה שבורה

  23. מראה שבורה תביא עלינו שבע שנים של מזל רע. האמונה הזו מגיעה בהמשך לאמונה כי חלק מהנשמה משתקף במראה, מכאן שמראה שבורה עלולה להשליך על נפש שבורה. זאת ועוד נהוג לכסות מראות כשמישהו מת, כדי שנשמתו תוכל לעזוב את המימד הגשמי מבלי ל"הילכד" במראה.
  24. צריך לאכול דג בערב הראשון בו נכנסים לבית חדש.
  25. אסור לקרוע או לגזור תמונות.
  26. כדאי לשים ראש שום בבגאז' של האוטו, זה מביא הצלחה.
  27. אסור ללבוש בגדים הפוכים, זה מסמל רע.
  28. כשחתול מלקק את עצמו או אם העפעף קופץ לכם, זה סימן שיבואו אורחים.
  29. אסור לקנות ציוד לתינוק טרם לידתו. מקורה של האמונה מימי הביניים והיא רווחת גם היום בקרב פלגים ביהדות ובכלל ולפיה עיסוק בציוד טרם הזמן עלול לנבא את מות הילוד.
  30. צרצר או צפרדע שנכנסים לביתכם יביאו איתם שגשוג והצלחה.
  31. מי שמחזיק בכיסו כסף בראש השנה, לא ייחסר לו כסף כל השנה.
  32. אם תושיבו רווק בקצה השולחן הוא לא יתחתן 7 שנים.
    יום שישי ה- 13

    יום שישי ה- 13

  33. מעבר דירה ביום שישי מביא מזל רע. יש המקשרים את ההסבר לכך שישו נצלב ביום שישי. אגב, למעט 12 השליחים בסעודה האחרונה, ישו היה הסועד ה-13 ומכן מגיעות חלק מהאמונות לגבי יום שישי ה- 13. הפחד מיום שישי הנורא זכה לשם משל עצמו: פראוסקבדלטריאפוביה. הסינים והיהודים דווקא מיחסים למספר 13 מזל טוב: גיל בר מצווה, 13 שנים בלוח השנה העברי בשנה מעוברת ועוד.
  34. יצאתם מהבית וגיליתם ששכחתם משהו? אל תחזרו על עקבותיכם זה מביא מזל רע ואם אתם חייבים, חיזרו בדרך שונה מזו בה יצאתם.
  35. אל תגרשו שממית מדירתכם היא מביאה מזל וכמוהה גם העכביש. המלך דוד כשנס מפני שאול הסתתר במערה בשפלת יהודה. עכביש קטן טווה את רישתו בפתח המערה וכשהגיע שאול לפיתחה של המערה וראה את קורי העכביש הוא לא התעכב להיכנס אליה כי חשב שאם מישהו היה נכנס למערה הוא לבטח היה קורע את הרשת. שאול המשיך בחיפושיו במקום אחר וכך ניצל דוד המלך.
    "לחיים". צילום : Getty Images/ אימאג'בנק

    "לחיים". צילום : Getty Images/ אימאג'בנק

  36. מנהג השקת הכוסות, ה"לחיים" האלמותי, אמנם אינו נימנה עם האמונות הטפלות אלא מנהג שהושרש בתרבויות רבות וראוי לציין. הוא הגיע מימיי הביניים בו נהגו מלכים, קיסרים ולוחמים להרעיל את היריב דרך כוס המשקה. כשהשיקו את הכוסות היו למעשה מעבירים מעט מין המשקה לכוס היריב על מנת להוכיח כי המשקה אינו מורעל ומאז נשתמר המנהג.
  37. הנחת תיק או ארנק על הריצפה יביאו לעוני.

בברכת מזל טוב לכולם ואם אתם רואים כוכב נופל, תעצרו לרגע, תעצמו עיניים חזק חזק ותבקשו משאלה וכמובן, אל תגלו אותה לאף אחד.

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *