יום שני , 29 אפריל 2024

המלצה לסיור חוויתי ברמלה וגם "כל מה שלא ידעתי ולא העזתי לשאול"

כל עיר ומגדל השעון שלה

כל עיר ומגדל השעון שלה

 "אומרים שלא רחוק מחדרה בין הים לבין החולות, יש מקום שבו זורחת השמש גם בלילות…". כשארצי שר את השיר הזה הוא לגמרי לא התכוון לרמלה ובכל זאת, למעט המרחק מחדרה, היא עונה על ההגדרה. בכל זאת, 20 ק"מ מתל אביב שהם פחות מחצי שעת נסיעה, חיי לילה ואורות שזוהרים בלילה ושם מחייב שניתן לה כבר במאה השמינית לספירה על שום דיונות החול עליהם הוקמה (רמל=חול בערבית). חזרתי מסיור חוויתי בעיר, עכשיו תורכם!

רמלה, היא עיר קולטת עליה וכור היתוך הממזג את שלושת הדתות הגדולות בעולם. יש בה ייצוג נאה של טעמים, ריחות, פנים ועדות. קצת עצוב שעיר כל כך עתיקה הטומנת בחובה מאות שנות הסטוריה, ידועה ומוכרת אך במעט, אך הודות לרון פלד, "שר התיירות העירוני" עולם שלם נגלה בפנינו. פסיפס ראוי ומסקרן של נופים ואנשים הגלומים בין סמטאותיה של רמלה וחושפים 1400 שנה של קיימות ומוצגים ארכיטקטוניים מרהיבים ומי שיתאמץ לזכור מה היה כאן לפני סלילת כביש 1 המחבר בין תל אביב לירושלים, יגלה כי רמלה אף שמשה תחנת מעבר ראשית וציר תנועה מרכזי בין הערים.

המסגד הגדול של רמלה

המסגד הגדול של רמלה

נוכחתי לדעת ששכונת הפשע ג'ואריש על כל סיפורייה ופירסומה השלילי בתקשורת, היא רק נישה קטנה ולא מייצגת בעיר מזמינה ומתפתחת. אמנם חובבי השווקים מכירים את רמלה הודות לשוק יום רביעי שלה בו פורסים הרוכלים את מרכולתם הססגונית ברחובות השוק ובסמטאות הסמוכות אך העיר מציעה אתרים וחוויות רבות נוספות ובזכות כרטיס הטעימות החדש של יאללה בסטה, ניתן לשלב בטיול בשוק גם חוויה קולינרית אותנטית.

"קולות השוק והמהומה קריאות רוכלים ועגלות..."

"קולות השוק והמהומה קריאות רוכלים ועגלות…"

חולה שווקים יחיה! הווי מקומי

חולה שווקים יחיה! הווי מקומי

בטרם הסיור, מומלץ בחום להתקין את אפליקיציית ההדרכה החינמית – הסיור ברמלה ולהנות מהדרכה צמודה און-ליינית ברחובות העיר.

חובבי האוצרות הגלומים יהנו לבקר במוזיאון ולבחון מקרוב את אוצר 376 מטבעות הזהב (24 קראט) בן 1200 השנים.

אוצר מטבעות עתיק כבן 1200 שנה

אוצר מטבעות עתיק כבן 1200 שנה

האנתרופולוגים והאדרכלים בנפשם יודעים כי נהוג לבחון את מבני הקדושה של מקום כדי ללמוד על ההישגים האדריכליים ועל רוח התקופה וכך, הכנסיות בעיר ובראשן, הכנסייה הצלבנית שהפכה למסגד גדול ומרשים ביופיו, מהוות הוכחה חיה וניצחת. וודאי תשמחו לדעת שהקשתות הגותיות המצויות במסגד הינן הקשתות הראשונות שנבנו בתוך כנסייה/מסגד והועתקו מאוחר יותר גם למבנים נוספים. ניתן לשלב בסיור שאלות טריוויה בנוסח ההבדלים בין כנסייה למסגד (בעוד בכנסיות פונה האפסיס מזרחה, לכיוון השמש העולה, במסגדים מראה המח'ראב את כיוון התפילה למכה, דרומה בארצנו).

המסגד הגדול והקשתות הגותיות שבו

המסגד הגדול והקשתות הגותיות שבו

ברחבת המסגד

רחבת המסגד

"שלו נעליכם מעל רגליכם"

"שלו נעליכם מעל רגליכם"

המנזר היווני הקדוש שהוקם על שם סנט גאורגיוס ושוכן במרכז העיר העתיקה הוא אטרקציה תיירותית נוספת. הוא נבנה לראשונה במאה ה-12 ושופץ במאה ה-19 ומאז שמר על צביונו כמרכז דתי לעדה היוונית אורתודוכסית וכמקום פולחן לגאורגיוס הקדוש, הידוע כאיש שהרג דרקון מפחיד שאיים על העיר. ניתן לערוך סיורים מודרכים במקום ולהשתתף במיסות המתקיימות בו, בתשלום ובתאום מראש, בטלפון 08-9221174.
אולי תופתעו לגלות כי המונח "איקון" לקוח למעשה מה"איקונות"- אותם ייצוגים אומנותיים של סמלים קדושים ובעלי משמעות המוכרים לנו מבתי התפילה השונים.

אקפלה בבריכת הקשתות

המנזר היווני – סנט גאורגיוס

הכומר דורש

אב המנזר דורש

איקונה על תקרת המנזר

איקונה על תקרת המנזר

המרכז הקראי העולמי המצוי בעיר ובמרכזו בית הכנסת הקראי המרשים, מדגישים את השוני התפיסתי והאמונתי בין היהודים הקראים לכלל היהודים. הקראים, מאמינים בתורה שבכתב ובזו בלבד ולכן הם אינם חובשים כיפה, למעט בתחומי בית הכנסת, אינם מניחים תפילין ואינם חוגגים חגים שאינם כתובים בתנ"ך ובכללם, חנוכה. בנוסף, הם מתפללים בעמידה, בישיבה, בכריעה ובהשתחוויה, צורות תפילה האופייניות גם באיסלם ולכן מרופדת רצפת בית הכנסת הקראי בשטיח מקיר לקיר ואין בו ולו כסא אחד.

בית הכנסת הקראי-מרכזו של המרכז הקראי העולמי השוכן ברמלה

בית הכנסת הקראי – מצוי במרכזו של המרכז הקראי העולמי

גולת הכותרת בסיור היא בריכת הקשתות שהינה המבנה החשוב ביותר מימי שלטון הח'ליפים העבאסים בארץ ומהווה עדות נדירה לטיב המבנה ולאדרכלות המוסלמית. היא מוכרת כאתר בו צולם הסרט "חסמבה" אך כדי להתרשם מקרוב מכתובות הקיר הממלאות את כתליה, רצוי לא להסתפק בצפייה מרחוק אלא לערוך במקום שיט סירות. בסיור העיתונאים שערכנו במקום הנעימה מקהלת אנסמבל קולות נשים את זמנינו בשירת אקפלה קסומה ששיוותה לשיט נופך דרמתי ותחושת חשיבות מיסטית.

בריכת הקשתות

בריכת הקשתות

"מה יש לך גברת לוין שאף אחד לא יבין?!" - כל סיור משובח מתחיל בחברה איכותית...

"מה יש לך גברת לוין שאף אחד לא יבין?!" – כל סיור משובח מתחיל בחברה איכותית…

אקפלה בבריכת הקשתות

אקפלה בבריכת הקשתות

בסיום סיור חוויתי ומעשיר יוכלו חובבי הקולינריה לדגום מקרוב את אתר החומוסיות שנמצא בלב ליבה הפועם של רמלה, ברחוב קהילת דטרויט.

כמעט כמו שייט על הדנובה

כמעט כמו שייט על הדנובה

באופן אישי, זכיתי להתרגש מעולם שלם ומופלא השוכן ב"פאתי הספרה התל אביבית" אך במרכזה של מורשת-עם ואם נפוליאון שהה בעיר לפחות לילה אחד במסגרת מסעות הכיבוש שלו, בדרכו לירושלים, אז מי אני שלא אתן לעיר לפחות צ'אנס נוסף אחד?! ממליצה!

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *