יום שני , 29 אפריל 2024

טיפ 4: להעיז, לסנן ביקורת או במילים אחרות – "תכתוב כאילו אף אחד לא קורא אותך"

ככל שאנו נחשפים יותר למדיות שונות, רשתות חברתיות, אנשים, שכנים, תקשורת של הכל מהכל – עידן השפע, כך גדלה החשיפה לביקורת, גדלה הביקורת וגדלות השפעותיה. כולם הפכו להיות מבקרי מסעדות, אתרים, ממליצי טיולים (ובהזדמנות זו יש כאן בבלוג המלצות מעולות לטיולים, אתם מוזמנים להציץ :)), מבקרי ספרות, קולנוע, מבקרי איכות ועוד כהנא וכהנא . לכולם יש מה להגיד לכולם, על כל דבר, כל הזמן. אם זה טוב ואם זה רע, זה המצב בעידן הטכנולוגי המודרני כפי שאני מבינה אותו. יותר ביקורת ויותר נגישות לביקורת.

אני יכולה להעיד על עצמי שאני אדם די ביקורתי לסביבה ולעצמי, בעיקר לעצמי ואני יכולה לאמר בוודאות שביקורת עצמית גבוהה היא סוג של מכשלה והיא חוסמת אותנו מלנסות, מלהעיז. היא מגנה עלינו מפני הסביבה, שמא נהיה חשופים מידי ופגיעים אך בה בעת היא מגנה עלינו מעצמינו כיוון שהיא עוטה עלינו שיריון קשקשים כל כך כבד שגם לנו קשה להשילו בעת הצורך.

בעניין הביקורת, נותר לי לפצח את האוקסימורון הבא: אם ביקורת היא מנגנון שמופעל מכוח הרציו, האם בעודנו אנשים הגיוניים ורציונלים נוכל באופן מודע ולוגי להתנטרל מהביקורת שלנו כלפי עצמינו וכלפי הסביבה? שכן אם נצליח להתנטרל מהביקורת, אולי אנחנו פחות ביקורתיים למעשה מכפי שנדמה היה לנו או שמא פחות רציונליים?!

אני סוברת שניתן לשלוט על מידת הביקורתיות שלנו כלפי עצמינו וכלפי הסביבה ע"י מודעות לנושא, תוך השקעת מאמץ ורצון לשנות ובהסתמך על הנחת הבסיס: נעשה ונייחל, בסוף זה יחלחל (מטיפ מספר 1).

אם ננסה להיזכר בדברים שמנעו מאיתנו לעשות משהו שמאוד רצינו, רוב הסיכויים שניזכר במישהו שאמר לנו שאנחנו לא יכולים. במפורש או שלא במפורש. מישהו שלא האמין בנו, שפיקפק ביכולתנו ואולי לימים גם אנחנו הפסקנו להאמין בעצמינו. הפחד מכשלון או מהעדר הצלחה מלווה את רובנו אך יש כאלה שמחבקים את הפחד ואולי אף הופכים להיות זהירים יותר כתוצאה ממנו וממשיכים קדימה ויש כאלה שהפחד משתק אותם וגורם להם לוותר מראש. הויתור הזה, הכמעט יומיומי על דברים שהינו רוצים לנסות, שהינו רוצים לעשות, מבלי בכלל לנסות גורם לכך שכל כך הרבה מאיתנו מתוסכלים בחלק די גדול מהזמן בגלל דברים שלא עשינו, לא ניסינו לא העזנו, לא קיווינו. כמה מאיתנו למשל רוצים להיות עצמאיים אך לא מעיזים לנסות? רוצים להחליף מקום עבודה אך מפחדים אפילו לשלוח קורות חיים? יש נטייה לסתגלנות. להתרגל לדברים או להרגלים מבלי לבחון מחדש האם הם עדיין טובים לנו ומשרתים אותנו.

אני כמובן לא מציעה לקום ולעשות מעשה פזיז בדיוק כפי שלא אקפוץ בנג'י מבלי לוודא שהחבל הדוק מספיק (ספציפית לעניין הבנג'י, לא בטוח שאקפוץ גם עם החבל הדוק, שלא תתפסו אותי במילה, כן?!) אך ממליצה להעיז, לנסות ולכוון גבוה. כמובן לפני כן לעשות את כל שיעורי הבית הנדרשים על מנת לקחת סיכונים מחושבים או לעשות שינויים בתבונה ובהדרגתיות כך שיוכלו להצליח. מפעם לפעם יש לבחון האם ההתנהלות שלנו בנושא כזה או אחר עדיין נכונה לנו או שמא אנו מתמידים מכוח האנרציה. זה נכון בכל תחומי החיים: משפחה, זוגיות, קרירה.

שכן סיפר לי שהוא עובד במפעל המשפחתי ופעם עשה טעות קריטית שעלתה למפעל הרבה כסף. כשניגש לדוד שמנהל את המפעל, קצת ירא מהביקורת ומהתגובה, אמר לו הדוד: "לא נורא לעשות טעויות רק תקפיד כל יום לעשות טעות אחרת" זה מבטיח שנלמד מטעויות קודמות ולא נחזור עליהן. צריך לדאוג לא לעשות פעם נוספת טעות שכבר עשינו אך לא לחשוש מעצם עשיית טעות.

רק אם נעיז לשנות ולהאמין בעצמינו וזאת בפני עצמה לא משימה פשוטה, נוכל להיות מסופקים וממרומי גיל 80, בתקווה שנהיה בריאים וצלולים עד אז, נוכל להסתכל אחורה על החיים שלנו ולהתענג על העשייה. במקביל, צריך לנסות לעבוד על עצמינו בעניין הביקורת ולתת לעצמינו כמה שיותר הזדמנויות אמיתיות לעשות דברים שאנחנו רוצים לעשות, פשוט להעיז. להסתכל על יעד שהצבנו לעצמנו ולהתקדם לעברו מבלי לתת לקשיי הדרך להסיט אותנו מהדרך. בדיוק כשם שלוליין בקרקס שהולך על חבל מתרכז בקוביה אליה הוא אמור להגיע, ואם יסיט ממנה את מבטו ויסתכל למטה, הוא עלול ליפול.

תמיד נתקל בקוטלי חלומות או בכאלה שינסו להמעיט בערכנו או להערים בעיות וקשיים. חשוב לזכור להציף את ההתלבטויות או את רשימת ה"למה לא" שלנו אך במקביל אליה, לא לשכוח לרשום את רשימת הפתרונות ל"איך כן" לגרום לזה לקרות ואיך כן זה יצליח.

חשוב להתמך באנשים מעודדים מסביב שיעזרו לנו לחשוב על פתרונות יצירתיים לפתרון בעיות/ קשיים/ קונפליקטים ולא לרפד את עצמינו רק באלה המציפים את הקשיים.  לדעת להתייעץ עם האנשים הנכונים שידרבנו אותנו להעיז ולנסות כי למה לא לעשות או איך לא להצליח אנחנו יודעים מעולה בעצמינו.

מודה ומתוודה שגם אני חששתי ועדיין, מתגובות ומביקורת על הבלוג אבל החלטתי שהפעם למרות החשש, אני כותבת בדיוק את מה שבא לי ומשתדלת לכתוב כאילו אף אחד לא קורא אותי מבלי לנסות להתאים את סגנון הכתיבה שלי לאיש, בלי לנסות לרצות, בלי חוקים, בלי ביקורת ובלי מגבלות – פשוט לכתוב!

כל זה לא סותר את העובדה שאחרי שאני מפרסמת את הפוסט אני גומעת בשקיקה ביקורות, תגובות, מיילים וסמסים ונהנית במיוחד, כמובן, כשהן אוהבות ומחבקות אך משתדלת בתהליך הכתיבה עצמו לא לתת לזה להשפיע.

בסדנת המודעות של לנדמארק קראו לזה "Looking good" – העיסוק התמידי שלנו באיך אנחנו מצטיירים כלפי חוץ, איך אנחנו נראים ומה חושבים עלינו. במילים אחרות, העיסוק בהשארת רושם בא על חשבון אותנטיות ונאמנות לעצמנו.

המוטו שלי להיום: תהיו כנים, תכתבו כאילו אף אחד לא קורא אתכם ותקפידו לעשות כל יום טעות, אבל אחרת!

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

11 תגובות

  1. ראשית אני חושב שהמוטו "ותקפידו לעשות כל יום טעות, אבל אחרת" קצת מאד שגוי. הכוונה צריכה להיות (לדעתי האישית כמובן) "השתדלו לא לטעות אבל אם בכל זאת – תקפידו לעשות כל פעם טעות אחרת."
    שנית אני חושב שמה שהבעת כאן (בתמצית ובין היתר) שחשיבה חיובית עשויה מאוד לסייע לנו להגיע לשיבה טובה קצת יותר מסופקים מעשייתנו ומן החיים בכלל.

    • אני לא מסכימה עם זה שהמוטו שגוי אך זכותך לחשוב כך. אני חושבת שמי שלא עושה, לא טועה ולכן ככל שנעשה יותר, סיכויים גדולים שגם נטעה וזה בסדר כל עוד נשתדל שזו תהיה טעות אחרת. תעשו טעויות מבחינתי זה פשוט תעשו וחלק מהעשיה היא גם עשיית טעות, ניסוי ותהייה וגם ניסוי וטעייה :). כל אחד עם האינטרפטציה שלו וכן, חשיבה חיובית היא מפתח להשגת הרבה בחיים ובעיקר הרבה שלוה שהיא כשלעצמה- חיובית מאוד בעייני.
      תודה על התגובה 🙂

      • עדיין, ולמרות זאת, המובן לי מניסוח המוטו הוא הציווי לעשות טעות כל יום ולא הציווי לעשות כל יום ואולי גם כתוצאה מזה לטעות אבל אז להזהר לא לחזור על טעויות העבר.
        למעשה אנחנו מסכימים לחלוטין לגבי כל מה שאת כותבת לי בתשובתך החל מן המילה ה-9 ואילך.

  2. אני בהחלט מסכים עם מה שכתבת (וכן, גם מאד נהנתי לקרוא את זה 🙂 יישר כח! ).
    אבל לדעתי אנחנו לא בהכרח מושפעים מאנשים שאמרו לנו שאנחנו לא יכולים לעשות משהו (למרות שגם זה קורה).
    ברוב המקרים אנחנו לא עושים דברים בגלל שאנחנו מפחדים לאכזב את עצמנו!
    אני אתן לך דוגמה ספציפית מחיי האישיים. בתקופה שחיפשתי עבודה, גיליתי שאני מפחד מראיונות. לא מהראיון עצמו וגם לא מלא לעבור אותו. הפחד האמיתי שלי נבע מהעובדה שחלק מרכזי מההערכה העצמית שלי נובע מהביטחון המוחלט (והמתנשא) שלי באינטלגנציה שלי. במהלך תקופת הראיונות התחלתי לפקפק בכלל בקיום האינטלגנציה הזו ופחדתי שהמראיין שמולי בעצם יראה שאני מטומטם ודרכו אני אבין שהוא כנראה צודק…
    אני מקווה שהצלחת להבין מה בעצם ניסיתי להגיד כאן, אבל בשורה התחתונה, הבעיה המרכזית שלנו, כפי שגם את אומרת, היא בסופו של דבר אנחנו!

    ובקשר אלייך – פשוט תמשיכי לכתוב 🙂

  3. תודה!
    כל אחד לוקח את זה למקום האישי שלו כמובן והשיתוף שלך הוא דוגמא מעולה לחשש מביקורת חיצונית, במקרה הזה של המראיין (יהיה אשר יהיה) עליך וכתוצאה מזה שלך על עצמך. זה סוג של "חסם הישגיות" – שהוא לגמרי שלנו ואין לו אחיזה במציאות ובכל זאת יש תקופות או סיטואציות (אצלך זה היה בראיונות עבודה) שהפחד כמעט משתק. חשיבה מודעת וניסיון להתנטרל מהביקורת הזו או לפחות להמעיט בערכה באותה תקופה היו יכולים להקל על התחושה, אם רק הינו מדברים 🙂
    העיקר שמצאת עבודה שווה בסוף ומהיכרות אישית, אתה רחוק מלהיות מטומטם 🙂
    מבטיחה להמשיך לכתוב ושוב תודה.

  4. מוניקה/אמא

    כל הכבוד לך אני ממש גאה בך, לא טועה מי שלא מנסה ועל כן יש לנסות וגם לטעות וזה בסדר גמור
    ממש כשם שהתינוק מתחיל ללכת קם ונופל, קם ונופל, עד שלומד את הפטנט ואז זה פשוט מצליח לו.
    לא הייתי רוצה לחשוב מה היה קורה לתינוק שהיה מחליט לא לנסות שוב
    אוהבת אותך תמשיכי לכתוב ותאירי את עינינו כל פעם מחדש.

  5. judith halper

    חשוב לי לציין יקירתי שמאז שהתחלת לכתוב אני פשוט פותחת פייסבוק כדי לראות אם 'התעוררת' וכתבת משהוא חדש,או שלא…ולכן התגובה קשורה גם לנושא הפוסט החדש שלך שבאופן טבעי מסמל גם את הדרך האישית שלך שאת עושה בכתיבה שלך בבלוג ובכלל…-
    המחשבות על 'היצירה הבאה והפחדים שעולים בעקבות המעשה…
    כל המחמאות שבעולם לא יגרמו לך להפסיק לחשוש כל פעם מחדש -וטוב שכך…
    ההסטוריה עדה שהרבה רעיונות ,תרופות , המצאות וכו' נוצרו כתוצאה מטעות איפה שהוא במהלך העשייה,.
    ולכן בכל עשייה התוצאה הסופית זה המעשה המוגמר כמובן , אבל הדרך – הדרך שאת עוברת עד לקבלת אותו דבר שלם היא החשובה יותר ,.
    הדרך שמובילה אותך כל פעם קדימה , אחורה , לצדדים ולכל מקום שעדיין לא היית בו במהלך העשייה… ושם את לומדת….
    יישר כוח…ובלי לחץ……….

    • כמובן שאני כותבת על עצמי, גם על עצמי, אפילו ציינתי את זה מפורשות. כל כך הרבה שנים שאני כותבת, יוצרת וכל כך נהנית מזה אבל לא עושה עם זה יותר מידי ועכשיו (עם הבלוג) החלטתי פשוט להעיז. בתור אומנית ויוצרת את מספרת על לידות היצירה ועל ההנאה מ"ההריון" עצמו ואין ספק שחשוב להנות מהתהליך ומהדרך ובעיקר לנסות ולהעיז.

      תודה יהודית ואין לחץ 🙂

  6. Canli Tv izle

    awesome blog, do you have twitter or facebook? i will bookmark this page thanks. peace maria

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *