יום שני , 29 אפריל 2024

בעקבות ארמגדון – טיול לנחל השופט ותל מגידו

תל מגידו

החופש ארוך והרעיונות לבילויים משפחתיים, מהסוג שלא עושה "חור בכיס", רק הולכים ומדללים. הנה רעיון לטיול יומי קליל ונחמד המשלב שכשוך במים, הליכה נינוחה בצל עצי תאנה וחרוב, הצגת ילדים חוויתית ומלמדת וזמן איכות משפחתי. חדי המעוף ובעלי הדמיון המפותח יוכלו לנסוע במעלית הזמן במהלך הסיור המומחז בתל מגידו ולמחזיקי כרטיס חבר של "רשות הטבע והגנים", כל התענוג הזה הוא חינם, אין כסף!

נחל השופט

נחל השופט - מסלול נגיש

נחל השופט – מסלול נגיש

את הטיול התחלנו בנחל השופט שברמות המנשה. זהו מסלול מעגלי, שאורך כחצי שעה, מתאים למשפחות ונגיש לעגלות ילדים/ כסאות גלגלים ו/או אופניים והכניסה אליו אינה כרוכה בתשלום.
את גדות הנחל, הזורם בכל ימות השנה, מעטרת צימחיה עשירה ומגוונת: פטל קדוש, קנה, הרדוף הנחלים, חרוב, אספרג, תאנים ועצי אורן ענפים. גולת הכותרת של הטיול היא כמובן השכשוך בבריכות המים הקטנות ואפשרויות הצינון מחום יולי-אוגוסט במפלוני המים הקטנים הפזורים לאורך הנחל. השביל מגיע לחורשה ובה שרידי טחנת קמח ועולה לעין חשרת (עין אמי- מעיין הנובע מתוך נקבה אל בריכה החצובה במשטח סלע לבן). ניתן לחזור מהמעיין לחניון בדרך עפר או לחזור על עקבותיכם בדרך בה הגעתם.

שוחרי הטבע ובעלי החיים יוכלו להבחין לאורך המסלול בסלמנדרות, נוטריות וחרדונים, לגלות מאובנים קטנים על קרקעית הנחל ולהנות מנוף פסטורלי עטוף בציוץ ציפורים ובפירות הראויים למאכל הישר מהעץ כגון: חרובים ותאנים.

הורדת חרובים מהעץ - שיעור בתושיה
נחל השופט - מצטננים במים

 

תל מגידו

משם נסענו כרבע שעה לתל מגידו, הממוקם כקילומטר וחצי מצפון לשער המוצא מעמק עירון (וואדי ערה) לעמק יזרעאל. תל מגידו נמנה עם שלושת התלים בעלי החשיבות האוניברסלית, יחד עם תל באר שבע ותל חצור.

תל מגידו - מתוך הסיור המומחז

הכניסה לתל  כרוכה בתשלום סימלי ולמחזיקי כרטיס "רשות הטבע והגנים" היא ללא עלות וכוללת  סרטון הסברה קצר על המקום, מוזיאון עתיק המספר את סיפור המקום ומתעד אודותיהם של ששת הארכיאולוגים שגילו אותו והדובדבן שבקצפת: סיור מומחז בן שעה וחצי המסביר ומספר את סיפורו ההיסטורי של תל מגידו, הלא הוא ארמגדון, דרך סיפורי התנ"ך שארעו במקום, נבואות בדבר המלחמה האחרונה – מלחמת "גוג ומגוג" הצפוייה להתקיים בו וכלה בחשיבותו האסטרטגית על "דרך הים".

תל מגידו - מתוך הסיור המומחז

את הסיור סיימנו בירידה למפעל מים מרשים וגדול מימדים שנבנה בתקופתו של אחאב ודרכו גם נכבש התל בהמשך. מערכת המים כוללת פיר בעומק 25 מטרים ומנהרה באורך 70 מטרים שנכרתה בקרקעיתו. המערכת המתוחכמת מעידה על יכולת הנדסית מרשימה ותושיה רבה ומקנה מימד נוסף לחשיבות האסטרטגית של תל מגידו בכל הזמנים.

לסיכום: הילדים שיחקו ב"ארכיאולוגים צעירים", שמעו סיפורי גבורה ונבואות זעם וטעמו מתורת הקוונטים כשנסעו במעלית הזמן ועברו בין התקופות השונות במהלך ההצגה והמבוגרים – נזכרו בסיפורי התנ"ך והברית החדשה ונהנו אף הם מהצגה חינוכית, מעשירה ומבדרת.

תל מגידו - סיור לקטנים ולגדולים

מומלץ להתעדכן באתר הרשות לגבי מועדי הסיורים המומחזים.

להעשרת הסיור מומלץ להצטייד:

  1. במגדיר צמחים לילדים שיוכל להשלים את ההנאה מהסיור בנחל השופט ע"י זיהוי הצמחיה והעצים באיזור.
  2. בספר "פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו" שיסייע גם לקטנטנים שבחבורה להתחבר לתל מגידו.
  3. המשקיענים במיוחד יוכלו להכין חידות ושאלונים הלקוחים מסיפורי התנ"ך ומסיפורי מורשת ולתבל בהם את הסיור.

 תל מגידו – הידעת?

דרך הים - "ויה מארס"
  1. בתל מגידו חבויות יותר מחמשת אלפים שנות היסטוריה בהן נבנו במקום 25 ערים שונות. ראשית ההתיישבות בתל החלה באלף ה- 4 לפנה"ס.
  2. בשנת 2005 הוכר התל ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.
  3. מגידו היתה עיר בעלת חשיבות עצומה בזכות מיקומה האסטרטגי בקצה נחל עירון, במרכזה של  "דרך הים" (ויה מאריס) הקדומה, הדרך הבינלאומית שהוליכה ממצרים לדמשק.
  4. על פי החיזיון הנוצרי האפוקליפטי של יוחנן, תלמידו של ישו, ארמגדון (שיבוש השם הר מגידו) יהיה ארוע שיביא לסופו של העולם בצורה דרסטית (הקרב האחרון בין כוחות הטוב והרע) ומאמיניו של ישו וממשיכי דרכו יהיו השורדים היחידים שיתחילו את האנושות החדשה.
  5. העיר מגידו היתה בתחום שבט מנשה ומוזכרת בהקשר לאי הצלחת השבט להוריש את העיר (שופטים פרק א' פסוק כ"ז).
  6. התחריט בצידו האחורי של מטבע חמישה שקלים חדשים הוא כותרת עמוד פרוטו-איולית טיפוסית לבנייה הישראלית בתקופת בית ראשון (סגנון הכותרת בעל ה"תלתלים"). כמה כותרות יפות מסוג זה ניתן לראות גם בתל מגידו.
  7. מגידו נכללת בין הערים אשר כבש תחותמס השלישי, שליט מצרים מהכנענים במאה ה- 15 לפנה"ס.
  8. בלב התל ניצבים שרידי האורוות, ששימשו את חיל הברזל של אחאב על 450 סוסיו במאה ה- 9 לפנה"ס.
  9. הכרם המפורסם של נבות היזרעאלי והמשפט המבויים שערכה איזבל לנבות (מלכים א כא) שסרב למכור לאחאב את כרמו התקיימו במקום. לאחר עדות של שני עדי שקר שהעידו שנבות קילל את המלך אחאב ואת אלוהים, נסקל נבות באבנים ואחאב ירש את כרמו. מאותה פרשה נותר המשפט הידוע "הרצחת וגם ירשת".
  10. הנביא אליהו ניבא לאחאב נבואת חורבן שמגשימה את עצמה כשאחאב נהרג בקרב.
  11. בשנת 1918 מניע הגנרל הבריטי אדמונד אלנבי את פרשיו ממצרים למגידו ובקרב נועז הוא מביס את הצבא העות'מאני ומשלים את כיבוש ארץ ישראל. חובבי סמליות ישמחו ודאי לדעת שקרב זה היה קרב הפרשים הגדול האחרון בהיסטוריה. זמן קצר אחרי כן קודם אלנבי לדרגת פילדמרשל וקיבל מן המלך תואר לורד וביקש להיקרא לורד אלנבי של מגידו.
  12. גולת הכותרת של הביקור בתל הוא מפעל המים המשוכלל, שנבנה ככל הנראה בימיו של המלך אחאב. (המפעל מתוארך לתקופתו של אחאב, אולם מהשוואה למפעלי המים בחצור ותל-גזר, אין ספק שידו של שלמה-המלך הייתה בדבר). המערכת הסוותה את המעיין של העיר ואפשרה לשאוב ממימיו מבלי לצאת מתוך החומה. היא כוללת פיר בעומק 25 מטרים, שהגיע לסלע האם ומנהרה באורך 70 מטרים ובגובה שלושה מטרים, שנכרתה בקרקעית הפיר. קרקעית הפיר נמוכה ממפלס המעיין, כך שהמים זרמו מהמעיין לפיר, אל תוך תחומי העיר.

 טיול מהנה והמשך חופש ארוך ונעים 🙂

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

2 תגובות

  1. הי,
    שאלה לגבי הבריכות בנחל השופט- יש בריכות יותר עמוקות ממה שצולם בתמונות,
    או שזה ממש ברמת שלוליות?…

    • אמאל'ה 3

      בנחל עצמו זה פחות או יותר העומק, עד איזור הברך של אדם בוגר. בעין עמי, הבריכה בתחילת המסלול, המים מעט עמוקים יותר. תהנו!

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *