יום חמישי , 25 אפריל 2024

אל תתנו לחוסר הניסיון לעצור אתכם – כך תתמודדו איתו

עבודות רבות דורשות מהמועמדים ניסיון קודם בתחום. איך אפשר לדלג על המשוכה ולשכנע מעביד פוטנציאלי שהמשרה מחכה רק לכם?

החלטת על שינוי קריירה ואת מחפשת את המקום שיאמין בך וייתן לך הזדמנות או שסיימת ללמוד ואתה מחפש להשתלב בתחום בו למדת? סביר להניח שברוב המודעות שבדקתם כתוב "דרוש ניסיון".

חברה המחפשת עובדים בשוק בו ההיצע גדול, משולה להליכה לקניון לחיפוש מתנה או מוצר. יש מבחר חנויות ומבחר מוצרים, בדיוק כשם שיש מבחר חברות השמה ומבחר עובדים. אנחנו יודעים ואולי גם מדמיינים את סוג המתנה אותה אנו מחפשים ובכל זאת, אם נמצא מתנה ונחשוב שהיא מתאימה יותר, "שווה" יותר או פרקטית יותר, יש סיכוי גבוה שנקנה אותה אפילו אם לא זו המתנה אותה יצאנו לחפש מלכתחילה.

ותק וניסיון תעסוקתי הם ללא ספק פרמטרים חשובים בחיפוש, אך יש כמה דברים שיוכלו לעזור לנו להתגבר על חוסר הניסיון ולשכנע שאנחנו המתנה המתאימה והפרקטית אותה מחפש המעסיק.

  1. צרפו מכתב נלווה לקורות החיים ובו הדגישו את השכלתכם הרלוונטית, לרבות תארים, לימודי תעודה או קורסים בנושא וכן כישורים אישיים נוספים שיש לכם ומתאימים לתפקיד. כדאי שתכינו מראש כמה נוסחים למכתב, לפי התפקידים אליהם אתם מכוונים וצרפו בכל פעם את המכתב המתאים. מכתב לדוגמא:

אם עסקתם במקצוע אחר בעבר, פרטו את הכישורים הרלוונטיים מהעבודה הקודמת ומה אתם מביאים איתכם לתפקיד החדש. אפשר בהחלט לתבל את המכתב במעט הומור עדין או בחצי קריצה.

2. הדגישו פרטים שעשויים להיות רלוונטים ויכולים להוסיף ליצירת הרושם הרצוי. ציון פסיכומטרי גבוה, הצטיינות בלימודים או בצבא יוצרים תדמית רצינית ומשקיענית במסגרות. גם התנדבות במקומות יכולה להעיד עליכם רבות – אל תהססו לציין זאת.

שכנעו שאתם אמביציוניים ומאמינים בהנעת עובדים מכוח ההרתמות למשימה משותפת ולאו דווקא מכוח התפקיד.
במקומות רבים, יהיו מוכנים להתפשר על ניסיון על מנת לקלוט עובד יצירתי בעל מוטיבציה ורצון להתקדם, על פני מועמד בעל ניסיון אך "יבש" וחסר הכישורים הללו.

3. הוסיפו כישורים מהתחום כגון: כישורי מחשב, ידע בסיסי בתכנות, שליטה ברשתות חברתיות, התמצאות טכנית ודברים נוספים שנראים לכם מתאימים לתפקיד או לחברה. הראו מוטיבציה ו"ראש גדול" והביעו נכונות ללמוד לבד בבית חומר בעזרת ספרים או הכוונה. רצון כן ואמיתי ללמוד ולהשקיע יכול לחפות על חוסר הניסיון או חוסר הידע.

4. היו יצירתיים ופרואקטיביים –חישבו על מאפיינים  או יתרונות שלכם שיבדילו אתכם מעשרות קורות חיים אחרים שמגיעים לחברה מידי יום וקדמו באופן אקטיבי זימון לראיון. שיחת טלפון בה תביעו רצון להגיע לראיון תוכל לתת לאדם מן העבר השני של הקו את היכולת להתרשם מהאמביציה והנכונות שלכם ואולי אף לזמן אתכם לראיון.

נסו להיות עדינים ועניניים ולא להשמע לוחצים או לחוצים מידי. משם חובת ההוכחה תהיה עדיין עליכם, אבל תוכלו להרשים פנים אל פנים בצורה טובה יותר.

אנקדוטה קטנה: אני מכירה באופן אישי בחורה שדפקה על דלת החברה בה היתה מעוניינת לעבוד והציעה עצמה לתפקיד – פנים מול פנים. התעוזה והאמביציה וכנראה לא רק אלה, גרמו לה להתקבל לעבודה בו ברגע. זה מקרה יוצא דופן, אבל רעיון יצירתי ואקטיבי ששווה לשקול.

5. הקרינו בטחון עצמי בראיון: נסו לגרום למראיין להאמין בכם כשם שאת מאמינים בעצמכם. הדגש היחיד הוא להיות בטוחים ולא יהירים. שתפו את המראיין במוטיבציה, באנרגיות ובתועלת שתוכלו לספק לארגון. אם הדרך שבה תציגו את הדברים ואת עצמכם בראיון תהיה מספיק מלהיבה ומעניינת, יהיה משקל גדול יותר על מי אתם ופחות על על הניסיון שלכם, ויגדלו סיכוייכם להתקבל לעבודה.

6. נסו להתקבל גם לעבודות בהן יש עדיפות דווקא לחסרי ניסיון, כמו יחסי ציבור ופרסום. בחברות כאלה מעודדים חוסר ניסיון ומחפשים עובדים שיגיעו "נקיים", בלי דפוסי עבודה מקובעים ובעיקר לא שחוקים מן המקצוע. גם במשרות של שירות לקוחות, ברוב המקרים אין חשיבות לניסיון ולכן, בתור עבודה ראשונה, תוכלו לכוון לעבודות שיהיה לכם קל יותר להתקבל  על מנת לצבור את הניסיון והכישורים שיוכלו לסייע לכם בהמשך.

בנושא השכר, כנראה שתאלצו להתפשר, שכן הניסיון הוא נגזרת חשובה בשכר. קבלו את זה ונסו להסתכל על זה כ"סטאז" או כ"שכר לימוד" לרכישת מיומנויות וניסיון.

7. המנעו משקרים או מהבטחות שווא בניסיון לשכנע לקבלכם לעבודה. הכלל הזה נכון גם לעבודות להן אתם מתאימים ובעלי נסיון, ועל אחת כמה וכמה למשרות בהן תצטרכו להוכיח את עצמכם מהרגע הראשון.

טור מומחה שלי שפורסם באתר "און-לייף" ב 10.4.11

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

תגובה אחת

  1. בזכות הטיפים שלך מצאתי בזמנו עבודה ועד היום אני אסירת תודה. מכירה את הפוסט הזה במקור – אין עליך!

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *