יום שישי , 26 אפריל 2024

מהיום מתחילים ספורט! – 10 טיפים איך להתחיל ולהתמיד בפעילות גופנית

מירוץ הר לעמק - מאי 2014

מירוץ הר לעמק – מאי 2014

מי לא היה רוצה להיות יפה, צעיר, חטוב ובריא? כמה מאיתנו באמת עושים משהו עם הרצון הזה? לפי נתונים שפרסם משרד התרבות והספורט בשנת 2013, כ – 32 אחוזים מהישראלים עוסקים בפעילות ספורטיבית ואני שואלת אם זה כל כך בריא וממלא וחשוב, למה לא מאה?! לא, בבקשה לא ה"אין לי זמן" הזה שוב וגם לא "אין אף ספורט שאני נהנית לעשות" או "מחר ארשם לחדר כושר". מכירה את ארסנל התירוצים מקרוב. תכלס, לכולנו יש את אותן 24 שעות ביממה, בדוק! שאלת מיליון הדולר היא איך מחלקים את העוגה היומית שלנו כך שיהיה זמן להכל, שנוכל להתמיד ואפילו נצליח להנות מזה.

למען הגילוי הנאות אני עוסקת בספורט שנים. בחטיבה שיחקתי טניס, בתיכון הייתי בנבחרת כדורעף ורצתי ריצות קצרות ומירוצי שליחים בתחרויות בית ספריות. בתקופה אחרת שילבתי חדר כושר וספינינג ובהריונות עשיתי יוגה לנשים בהריון. בשנים האחרונות אני רוקדת זומבה, לפחות פעמיים בשבוע ורצה ריצות ארוכות. בכל תקופה בחיים ניסיתי למצוא את הפעילות שתתאים לי לפי עוגת הזמן ולפי האילוצים ואני זוקפת להתמדה הזו חלק נכבד באיכות החיים שלי כיום ובשמירה על גזרה שפויה גם אחרי שלוש לידות. תנו לי לגלות לכם סוד קטן, גנטיקה לבד אינה מספיקה וגם לא חילוף חומרים משובח ומהיר ככל שיהיה. כמוהם גם "עצמות כבדות", "חזה גדול" או "מבנה גוף רחב" הם תירוץ ואין להם דבר וחצי דבר עם אחת ההחלטות החשובות בחיים – לחיות אורח חיים בריא ונכון, כזה המשלב עשייה ספורטיבית, במינון המתאים, עם תזונה נכונה.

מודה שלאור שיחות שעלו לאחרונה עם חברים בנושא, דיגדג לי לכתוב פוסט עם שלל התרוצים המעולים שמונעים מאנשים להתחיל לעשות ספורט, אך למען הפרקטיקה החלטתי שאם ניתן במה גדולה מידי לתרצנות, היא תהפוך למציאות. במקום זה החלטתי לכתוב את 10 הטיפים שעזרו לי להתמיד בספורט ולהנות (כמעט) מכל רגע:

      1. הכינו רשימה של דברים טובים שתפיקו מהפעילות הספורטיבית – דברים כגון: העלאת הכושר, ירידה במשקל, הוספת אנרגיות של עשייה לחיים, עשיית חברים חדשים בקבוצת הריצה או בחדר כושר או כל דבר שמתאים לכם באופן אישי. בשלב מאוחר יותר תוכלו להוסיף לרשימה עוד עשרות סיבות כגון "שחזור הצלחות מהספורט לחיים", התמודדות עם קשיים, דבקות במשימה, אדרנלין טבעי מטורף ושיעור בסבלנות ובאורך רוח. זאת הבטחה!
      2. בחרו פעילות שמשתלבת עם סדר היום שלכם. למשל אם יש לכם בקרים פנויים או שאתם יכולים להתחיל לפחות פעם בשבוע מאוחר את יום העבודה ניתן לשלב שחיית בוקר, ריצה, אימון בחדר כושר או אחר. בערבים ישנם חוגים כגון זומבה, טניס או "מאמאנט/פאפאנט בבתי הספר של הילדים. בשבתות ובסופי שבוע יוכלו להתאים רכיבה משפחתית על אופניים או פעילויות אחרות.
      3. בחרו פעילות המתאימה לאופי שלכם. אם אתם חייבים מסגרת, הרשמו לחדר כושר, לחוג ריקודי בטן, לקבוצת ריצה או התחילו להתאמן עם מאמן כושר שיעזור לכם להיכנס לתלם. אוהבים סוליקו? ריצה או רכיבה על אופניים באופן עצמאי עם מוזיקה יוכלו להתאים. אם אתן אוהבות להזיע בחרו בחוג או בספורט אירובי יותר ואם מעדיפים משהו רגוע שעובד על חיטוב בחרו בחוגי עיצוב, יוגה, פילאטיס או אחר.
      4. שלבו בלו"ז השבועי לפחות 2 אימוני ספורט קבועים. אל תגידו "ארוץ כשיסתדר", דאגו לפנות ולהקצות לזה זמן, לתאם עם בן הזוג שיגבה עם הילדים או כל סידור אחר שיסייע לכם להתחיל ולהתמיד. רצוי יום ושעה קבועים. כשהפעילות הספורטיבית מעוגנת בלו"ז השבועי כמו פגישה חשובה, דייט או אחר, סביר להניח שהיא אכן תצא לפועל.
      5. נסו להתניע על אף ולמרות הקשיים האובייקטיבים. אל תכנעו לתירוצים עצמיים ונסו לצאת ולו לרבע שעה של פעילות גם ולמרות שקשה, "לא בא", "אין חשק", או "אולי מחר". זה חשוב על מנת להתניע תהליך ולהכנס לשוונג.
        בקואוצ'ינג היו נותנים לסעיף הזה את השם "Fake it, fake it until you make it" ויש בזה מן האמת.
      6. בהכירכם את עצמכם, אם התחייבות כלפי צד שלישי דווקא ממריצה אתכם, ספרו/התחייבו לבן/בת הזוג, לאמא, עדכנו ברשתות החברתיות או שתפו חבר טוב ואולי אף נסו לרתום אותו לעשייה ספורטיבית משותפת שתנעים את האימון. למשל, הורה שבחר לרוץ יכול לצאת עם הילד כשהילד רוכב לצידו על אופניים או כל שילוב אחר שמתאים ונוח לכם.
      7. היו קשובים לגוף ועשו הכל בהדרגה. במיוחד בספורט פתרונות של "זבנג וגמרנו" רק יגרמו לכם להיפצע ויוציאו לכם את הרוח מהמפרשים. הדרגה ו"סולם מאמצים" הם לא רק בגדר המלצה הם בגדר "מחוייבי המציאות" ויבטיחו אימון נכון, יעיל ולאורך זמן.
        אדרנלין מטורף. צילום: איתי אבירם

        אדרנלין מטורף. צילום: איתי אבירם

      8. הציבו לעצמכם יעדים רחוקים אך הגיוניים ובדרך למטרה הציבו יעדי משנה. יעדים כאלה יכולים להיות למשל "מרוץ הלילה של ת"א" לריצת ה – 10 ק"מ הראשונה, צליחת הכנרת בספטמבר הקרוב למתחילים לשחות או פסטיבל כרמיאל לרוקדים. כל דבר שייתן לכם יעד מרגש וקרוב מספיק לשאוף אליו.
      9. פרגנו לעצמכם על עצם העשייה ואל תהיו קשים עם עצמכם אם אתם לא מתקדמים כפי שציפיתם, אם התוצאות אינן משביעות רצון או שלא עמדתם ביעד זה או אחר. זה מה שכיף בספורט שתמיד אפשר להשתפר ועד אז, הדרך וההנאה ממנה, ממלאים וחשובים לא פחות. זה אחד השיעורים שאני מנסה ליישם על עצמי אולי יותר מכולם וזה לא תמיד עובד אבל ממשיכה לנסות.
      10. מיצאו עבורכם מודלים, מוטיבציה ומעוררי השראה – הכנסו לאתרי ספורט כגון "שוונג" או אחרים כדי להתעדכן ולקבל השראה, קנו בגדי ספורט שיעלו לכם את המוטיבציה ושתפו מכרים שיעודדו.

בהצלחה! צ'או, חייבת לרוץ, יש לי חצי מרתון על הראש בסוף החודש… 😉

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *