יום שני , 29 אפריל 2024

טוסקנה זה כאן – בעמק בית שאן

בזאכי - חוקרים

נחל הזאכי – איזור בקעת בית ציידא

שמחנו לגלות שוב את מה שתמיד ידענו – שלא צריך לנסוע מאוד רחוק כדי להרגיש הכי קרוב לטבע ואל עצמנו. לא חובה לשלם מאות שקלים כדי להעביר לילה במלון 5 כוכבים כשאלפי כוכבים פרושים מעלינו בשמים בכל לילה מחדש – חינם אין כסף ובעיקר, לא צריך להגיע עד טוסקנה כדי להנות מנופים קסומים.

אולי משום תחושת הרעננות שמשווה שכשוך המים וצחוק הילדים ואולי דווקא בגלל צירוף המילים "בקעת בית שאן" נמלאנו מחשבות על חופש  ועל נדידה ממש כמו הציפורים הגודשות את שדות העמק בכל ימות השנה ובעיקר בחורף ובעונות הנדידה. אז אחרי כל אלה, מיותר היה לשאול "הפעם לאן?" ושמנו פעמינו לעמק בית שאן, אך לא לפני שעצרנו לרפטינג בנהר הירדן ופרשנו מאהל על גדות נחל הזאכי.

על גדות הזאכי - חוקרים את השטח

על גדות הזאכי – חוקרים את השטח

טובים השלוש מן האחד- בזאכי

טובים השלושה מן האחד

כסיפתח ליום מאתגר נסענו לאבוקייק שבפארק הירדן, סמוך לכנרת, לרפטינג משפחתי שכלל: חתירה ספורטיבית, התחרדנות מסיבית, משחקי השרדות ומים. הרבה מים. החווייה עצמה היתה מגבשת אבל הרעיון להגיע בחג עמוס עם כל עם ישראל גבה מחיר לא מבוטל ונאלצנו לחכות בתור כמעט שעתיים. למי שמתכנן להגיע, 2 המלצות חשובות: 1. המקום פתוח בכל ימות השבוע, למעט שבת ולכן, כדי להימנע מעומסים ומהמתנה מייגעת, רצוי לתכנן מראש את זמני ההגעה. 2. לרכוש כרטיסים מראש דרך בהצדעה, לאומי קארד או כל  ארגון אחר המציע מחירים שפויים. לרוכשים כרטיסים בקופות המקום, כרטיס לרפטינג משפחתי כבן שעה וחצי מגיע ל- 420 ש"ח.
מכיוון שרק ילדים מגיל 3.5 מורשים לרדת למים, האטרקציה אינה מתאימה לתינוקות!

על גדות הזאכי

על גדות הזאכי

נחל הזאכי - איזור בקעת בית ציידא

נחל הזאכי

משם, ערוכים ומצויידים מראש, המשכנו לפינת חמד על גדות נחל הזאכי, בסמוך לשפכו לכנרת, שם הקמנו מאהל, הכולל: בישולי שטח, תה צמחים שהציע הטבע, מקלחת מים קרה במימי הנחל הזורמים ושירותי שדה בדמויי 2 אבנים גדולות ובור תחתן 🙂 התברכנו בליל ירח מלא מאיר ונעים, בשמונה כיווני אוויר ובקרקור צפרדעים חסרות חוש מוזיקלי.
דגש חשוב ללנים בשטח: לאסוף מספיק קרשים למדורה ולזכור להביא קרטושקעס, שש-בש ופיצוחים לערב מצחיק ומגבש.

ארוחת ערב בשטח

ארוחת ערב בשטח

אם החלטתם לשלב לינת שטח, בזמן שתשקדו על הקמת המאהל ועל ארוחת הערב, הילדים יכולים להכין ערכות בילוש מתוחכמות, לחקור את השטח ולספר סיפורים דימיוניים. אצלנו הילדים הגדילו לעשות כשבנו שוקתות קטנות למזון עבור בעלי החיים בסביבה כדי שיוכלו לחקור אותם ולערוך עליהם תצפית מקרוב.

מבעירים אש - שיעור בהשרדות

מבעירים אש – שיעור בהשרדות

השקמנו קום, החזרנו את השטח למצבו הקודם והמשכנו ליעד הבא.

נחל הקיבוצים

נחל הקיבוצים

את יום הטיול השני התחלנו בנחל הקיבוצים הנמצא בעמק המעיינות. הכניסה למקום אינה כרוכה בתשלום ומשלבת טיול רגלי לא ארוך וחזרה בתוך המים (לא חובה). ניתן להעביר במקום שעתיים נעימות וקרירות ולעשות פיקניק מאורגן על השולחנות בפארק. לאלה המתכננים לחזור את כל הדרך במים מומלץ להביא שקית אטומה לפלאפונים, מפתחות וכו' שכן המים מגיעים לעיתים עד לגובה הכתפיים ומעט מעבר.

מסעדת רוטנברג ונופים מירדן השכנה

מסעדת רוטנברג ונופים מירדן השכנה

משם המשכנו לארוחת צהרים מאוחרת במסעדת רוטנברג שבגשר הישנה. המסעדה שוכנת בקרנטינה (בית הסגר לבעלי חיים בעבר) קטנה ואינטימית, בין נופי ממלכת ירדן למפעל החשמל ההיסטורי בנהריים. מסעדה קטנה, לא יקרה אך מבטיחה ומפנקת.

הערסל המדובר במסעדת רוטנברג

הערסל המדובר במסעדת רוטנברג

האוכל היה טעים ומגוון והמדשאות והערסל בחוץ העסיקו את הילדים לאחר הארוחה ואפשרו למבוגרים שבחבורה לשבת ולקשקש ולנסות לתכנן את היעד הבא. לטבעונים, יש תפריט טבעוני קטן וטעים ומנות ילדים טעימות. כדאי כמובן להזמין מקום מראש ואם לסכם במילה אחת: מומלץ!

אפשרויות לבילויים נוספים באיזור:

מימיו השוצפים של מפל חרוד

מימיו השוצפים של מפל חרוד

1. נחל חרוד-קניון הבזלת: טיול חינמי רגלי כשגולת הכותרת של הטיול הוא גשר פלדה ענק ומחורר הניצב מעל מפל חרוד הקוצף ומאפשר לראות את הקניון הגבוה הפרוש מתחת לרגלינו. הגשר נבנה בשנת 2002 כחלק ממאמצי השיקום של הנחל ומהווה נקודת תצפית ייחודית בכל ימות השנה.

על הגשר הנטוי יש תקווה ויש סיכוי" - גשר חרוד

"על הגשר הנטוי יש תקווה ויש סיכוי" – גשר חרוד

עוד בפארק ישנה תצפית על עופות מים וציפורים נודדות לאורך בקעת בית שאן וצמחייה ענפה, כזו המסוגלת להתפתח למרות המליחות הגבוהה של מי הנחל: טיון דביק, שיזף דקל, אשל ועוד, הסבלניים יוכלו להבחין בחזיר בר, זאב, שועל, צבוע או נמיה. (בספר ירמיהו בפרט מ"ט, פסוק י"ט נכתב "הנה כאריה יעלה מגאון הירדן אל נווה איתן" ומכאן מסיקים כי בעבר חיו במקום גם אריות).

נחל חרוד - קניון הבזלת

נחל חרוד – קניון הבזלת

תצפית על עמק חרוד

תצפית על בקעת הירדן

2. כוכב הרוחות – טיול עששיות: כוכב הרוחות, ידוע גם בשם כוכב הירדן ובצרפתית "בל וואר" – נוף יפה. טיול העששיות הינו טיול לילי לאור עששיות במבצר המרשים ביופיו. הטיול כולל תצפית אל אורות עמק הירדן ואל המדינה ירדן השכנה. במהלכו עוברים במעבריו הנסתרים של המבצר ונחשפים לצפונותיו של כוכב רוחות. הסיור כרוך בתשלום ובהרשמה מראש.

הנוף בטיפוס לעבר כוכב הרוחות

הנוף בטיפוס לעבר כוכב הרוחות

ניתן לטייל רגלית או ברכב גם בלי לשלב טיול עששיות. בטיפוס ברכב לעבר המצפה גילינו נחש שקיפח את חייו על הכביש ומכאן 2 דגשים חשובים: הזהרו מנחשים בעונה זו של השנה! 2. אם תהיו עירניים מספיק, אולי תבחינו בבעלי חיים נוספים החיים במקום כגון: יעלים או משפחת שפני סלע מקפצת בין הסלעים באין מפריע.

ניתן להצטייד במשקפות, להתמקם בנקודת תצפית טובה ולתת להצגה הכי טובה בעיר לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב, פשוט להיות!

מועדים לשמחה 🙂

מפה של עמק בית שאן

מפה של עמק בית שאן

אודות אמאל'ה 3

עורכת ראשית. האתר אמאל'ה 3 הוקם בשנת 2010 ומהווה כיום מקום מפגש לסוגיות החשובות והבוערות בחיים: משפחה, קריירה, יחסים ותלי ותילים של מילים.

2 תגובות

  1. Keren Zvik-Herzas

    רק את יכולה לתאר טיול קמפינג ולגרום אפילו למיטיבי הלסת שבינינו לקנא. .. לא מתביישת להודות שקצת קינאתי. אתם יודעים להנות מהחיים(תרתי משמע )

    • אמאל'ה 3

      תודה מותק! הקנאה מיותרת, כשתחליטו שאתם בעניין פשוט תארזו את עצמכם ותצטרפו. היה כיף חיים במלוא מובן המילה 🙂

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *