יום שישי , 3 מאי 2024

10 טיפים לפעילות ביתית עם הילדים – במהדורה מיוחדת לפסח

ברגעי אידיליה

ברגעי אידיליה

"הוא לקח לי, תגידי לו. היא משכה לי. הוא הרביץ לי. היא חטפה. הוא קילל. אבל היא התחילה. אמאאאאא".

וזה כמובן, רק לקט מצומצם מרפרטואר עשיר ומגוון, גדול ומתיש מהווינו היום-יומי כהורים לדרדקים, לא קטנטנים אבל גם לא גדולים מספיק. לא צריך הרבה. דרושים שני ילדים (או יותר), אה כן ולפחות הורה אחד, כי צריך גם קהל, כדי שהחגיגה תוכל להתחיל.

המריבות האלה שאמנם חיוניות להתפתחות, ללמידת מקומם של הזאטוטים בתא המשפחתי ובכלל בחברה, משמשות למעשה "מבחן על רטוב" בכל הקשור לפיתוח קשרים  חברתיים, תקשורת, אסרטיביות ומיומנויות נוספות הדרושות להם על מנת לשרוד במסגרות ולמצוא את מקומם מבחינה חברתית. לנו ההורים, הן חיוניות הרבה פחות.

לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה ולקראת חופשת הפסח הארוכה עד מאוד שבאה עלינו לטובה גם היא, ליקטתי 10 טיפים שיסיעו גם לנו לשרוד בזמן שהם עסוקים ברכישת המיומנויות החברתיות שלהם ואולי גם להצליח להנות.

1.       משחקי גיבוש משפחתיים
בבתי ספר או במקומות עבודה משקיעניים במיוחד, כשרוצים ליצור גיבוש בצוות, משחקים משחקי חברה. אני מציעה ליישם את זה גם בתא המשפחתי הקטן שלנו. אם "הגמד והענק" (עם הפתעות מחנות "הכל בשקל" או "הכל בדולר") או "חבילה עוברת" טובים לגיבוש צוותי, קל וחומר שהם טובים לגיבוש ולהנאה בתא המשפחתי שלנו.
משחק "צנצנת החברות", הוא משחק הלקוח מהגן של בן החמש וחצי שלי ונועד לעודד את ילדי הגן לחברות ולמעשים טובים וגם אותו נחמד לשחק במסגרת משפחתית. כל "מעשה חברי" (מחליטים מראש מהם מעשים חבריים) בין הילדים ו/או המבוגרים מזכה בחרוז/ גולה או סוכרייה המושלכים לצנצנת במטרה למלא אותה ביחד. בגן, כשהצנצנת מלאה בחרוזים, חוגגים את המאורע במסיבת פיג'מות. במשפחה, אפשר ללכת ביחד לסרט או לטיול, עליהם מסכמים מבעוד מועד. אגב, גם סודוקו בצוותא, עובד מעולה ואפילו לימודי.

2.       שיחה
להכניס לסדר היום המשפחתי שיחה כזו בה כל אחר מהילדים ומהמבוגרים משתף בשתי חוויות טובות שהיו לו היום ובחוויה אחת טובה פחות. מעבר לדיון פורה ומשעשע ושיתוף הדדי בחוויית היום-יום, זה תורם לבונדינג המשפחתי. אם הילד משתף ששיחק במשחק עם חבר שהסתיים במריבה, ניתן לחשוב יחד על דרכי התמודדות, כשגם ובעיקר הילדים הם שמעלים את הרעיונות. כך גם ניתן לעקוב אחר קורות הילדים במסגרות/קייטנות שלהם וגם ובעיקר, ללמד צורות התקשרות מילוליות ופתירת דילמות תוך כדי שיחה.

3.       פעילות חוויתית
פעילות כזו יכולה להיות כל דבר ובלבד שכל בני המשפחה לוקחים בו חלק. זו יכולה להיות ארוחת ערב משותפת בה כולם עומלים בהכנה, בעריכת השולחן, באכילה וכמובן, בפינוי השולחן (ילדים גדולים יכולים גם להכניס את הכלים למדיח, בסוף הארוחה). ניתן להכין ביחד עוגיות (מקמח מצה) בצורת אותיות ובכך ללמוד יחד את הא'-ב' ומספרים (ערכה שניתן לקנות בחנויות יצירה ו/או בחנויות כלי בית). אצלנו, לא אחת, אנחנו רואים סרט ביתי (כזה שבוחרים בתשלום דרך חברת הכבלים או מכל וידאומט, אם אלה עוד קיימים) ופופקורן. כך גילינו מחדש בחודש שעבר את קיסמו של איטי – חבר מכוכב אחר.

4.       זמן איכות אישי ופרטני עם כל ילד
במידת האפשר ועם תיאום מראש עם גורמים רלוונטיים: סבא/ סבתא/ בייביסיטר, יהיה נחמד לבלות בילוי אישי ומותאם גיל והכי חשוב – פרטני, עם כל אחד מהילדים. אצלנו קוראים לזה "יום סבא-סבתא", יום בשבוע בו הילד (כל פעם ילד אחר) מקבל תשומת לב מירבית והמון פינוקים מאנשים שאוהבים אותו וחשוב לא פחות, אוהבים גם אותנו ומאפשרים לנו בכך לבלות זמן איכות הורה-ילד עם אחד הילדים. גם שעה אינטימית כזו מחוללת פלאים. הליכה לסרט, אכילת גלידה ושיחה איכותית או "סתם" הכנת עוגה משותפת ואינטימית, הם רק חלק משלל הרעיונות לבילוי משותף של כולם ביחד וגם עם כל אחד מהילדים לחוד.

5.       העצמה
במקורות רבים ממליצים לחזק את החולשות שלנו ואני מציעה לחזק גם ובנוסף, את נקודות החוזק. החופשה היא זמן טוב לסייע לילדים למצוא את נקודות החוזק שלהם, את הדברים בהם הם טובים במיוחד ולחלוק בכישרונם עם בני המשפחה האחרים. כך למשל, אם בן התשע אלוף בחשבון, הוא יוכל ללמד את בן השש ולסייע לו בהכנת השיעורים ובן השש יוכל ללמד את אחיו הגדול תרגילי ג'ודו, בהם הוא שולט. ילד שטוב בציור יוכל לעשות לאחותו דפים לצביעה ואחות שכבר יודעת לקרוא, תקריא סיפורים לאחיה הקטן.

6.       זמן איכות בלי מבוגרים
כשהמבוגרים לא בסביבה, אין קהל למריבות. הרעיון מכוון לילדים עצמאיים למחצה מגילאי 4 פלוס והוא למקד את הילדים סביב מטרה משותפת כמו הכנת כרטיס ברכה לסבתא, צביעת הגדה שהכנתם מבעוד מועד או כתיבת סיפור בציורים ולאלה שכבר כותבים, גם בכתיבה. עוד רעיון שאצלנו עובד מעולה: לתת 2 שקלים לכל ילד ולחכות להם מחוץ לחנות "הכל בשקל". הם יכולים לבלות שעות בחנות כדי לחפש לעצמם הפתעות ולייעץ אחד לשני מה "שווה" יותר ונהנים גם לשלם לבד ואנחנו, נהנים מלהסתכל עליהם מהצד ולא פחות חשוב, נהנים מקצת שקט. מפתיע להווכח שבהעדר קהל, השחקנים מסתדרים ביניהם מצויין.

7.       חופשי זה לגמרי לבד
לתכנן מראש מטלות אותן כל בן בית יכול לעשות לבדו והכל, כמובן, ברוח החג: משימות לדוגמא: עזרה בסידור החדר (לפסח אבל לא רק), מיון הציורים ו"יצירות האומנות" שלו, מי לשמירה למען הדורות הבאים ומי למחזור. את הציורים שהחליט לשמור הוא יוכל לסדר בתיקייה או בקלסר ואף לקשטם. ניתן לבקש מהילד לסדר את משחקי הקופסא והפזלים ולהחליט מה הוא מעוניין לשמור ומה ניתן למסור או לבקש סיוע במטלות בית הקשורות לחג. הרעיון הוא לחשוב מראש על מטלות מותאמות גיל בהם יוכלו הילדים לסייע ולשתפם בהכנות. גם שיעורי בית, חוברות פעילות לילדי הגן או כל עיסוק אחר של הילד עם עצמו הינם מבורכים.

8.       שותפות
לעודד את הילדים ליצור יחד אוספים משותפים כגון: בולים, מדבקות, חיות צעצוע, הפתעות מביצת הפתעה או כל דבר אחר העולה על רוחם. זה תורם לחיבור ביניהם ומעסיק אותם מאוד ובמקרה של משפט שלמה, ניתן לחלק לשניים את האוסף. רעיון נוסף הוא לאסוף את חיות הצעצוע או ההפתעות מביצת ההפתעה ולהכין עבורם חווה מקופסת נעלים. ככל שתרצו לקחת בזה יותר חלק, תוכלו להפוך את היצירה למשהו גדול בהרבה, עם גלילי נייר טואלט בתור גזעי עצים, קרטוני ביצוע וצביעה בצבעי גואש.

9.       ניצול כשרונות בסביבה הקרובה
אנחנו התברכנו בדוד שעושה קיפולי נייר. אחרים מכירים איזו סבתא שיודעת לסרוג או גיסה שיודעת לעבוד עם בצק סוכר (אם יש כזה כשר לחג). ניתן לחשוב מראש על הפעלות ייזומות למספר חברים מהמשפחה/ בניין/ כיתה או אחר ולשלב אומן אורח שיעשיר את הילדים בכשרונו ואנחנו נוכל להתפנות לעניינים נוספים או לסייע להצלחת הארוע.

10.   ואחרון – הסבלנות משתלמת

לגייס את מירב הסבלנות ולזכור שהאנטראקציות המשפחתיות מייצרות עבור הילדים התנסות במיקרו עם סיטואציות חברתיות מורכבות, לא פחות, החשובות להתפתחותם. לעיתים אין ברירה אלא לנשוך שפתיים, לספור עד 5 או עד 500 ולחכות עוד כמה ימים שהחופש ייגמר או עוד כמה שנים שהדרדקים יגדלו. רק עוד קצת.

מוזמנים לשתף במה שעובד אצלכם בבית ומסייע לכם להעביר את הזמן בצורה נעימה.
חופש נעים וחג חירות שמח.

אודות אפרת סביר

עיתונאית ומנהלת פרוייקטים בטייטל ובהוויה. בת זוג לערן ואמאל'ה 3 אלופים: שחף בת 12, אייל בן 10.5 וגיא בן 6.5. יש לי "קוצים בטוסיק" ואלה הביאו אותי לחוות ולהתנסות בלא מעט דברים: אני כותבת, עורכת, מנהלת תוכן, מייעצת, מתפעלת, מג'נגלת ומעל הכל, משימתית להחליא. מלהטטת ומרכיבה היטב אותיות למילים ומילים למשפטים. כותבת בכל הזדמנות ובכל קונסטלציה: החל מעיתונות וכלה באתרי אינטרנט שונים, דרך שירים, סיפרי ילדים ועוד. בשעות הפנאי המעטות, אני אוהבת לקרוא, בעיקר רומנים, צלמת חובבת ועוסקת בספורט. בשנה האחרונה וכדי לדייק את עצמי לעצמי התחלתי לעבוד בנוסף לכתיבה, כמנהלת גיוס ושיתופי פעולה בעמותה המונעת נשירה של נוער בסיכון ממוסדות החינוך. שיווי המשקל העדין שלי בין רוח וחומר, עשייה ונתינה, רעש ושקט.

4 תגובות

  1. בימים כאלו אני אומרת חבללל שאנחנו לא גרות קרוב
    היינו לפחות " סובלות" ביחד חחחח

    לקחתי כמה רעיונות נראה איך זה ילך עם הזאטוטות שלי

  2. עצות – אחת אחת. הן גם נראות פרקטיות ולא מרחפות. כל הכבוד.

  3. רעיונות מעולים! חופשה נעימה וחג שמח

כתוב תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

פתור את התרגיל כדי שנדע שאתה בן אדם *